Jenna Laukkanen iski hurjan SE-parannuksen

#UUTINEN 23.11.2012

Perjantaina EM-altaassa nähtiin kaksi viidettä sijaa. Jenna Laukkanen paranteli Suomen ennätystään ja Hanna-Maria Seppälä ui päämatkansa finaalissa. Noora Laukkanen oli seitsemäs.

Sini Kuutamo matkalla ensimmäiseen EM-välieräänsä. Kuva: Jussi Salminen

Lyhyen radan EM-uinnit Chartres’ssa ovat puolivälissä. Toinen kisailta alkoi suomalaisittain Sini Kuutamon 50 metrin perhosen välierillä. Marginaalit olivat todella tiukat, ja Kuutamo karsiutui vain kolmella sadasosasekunnilla finaalista
”Kymmenes! Ensimmäisissä arvokisoissa välieriin, olen tietysti tyytyväinen”, Kuutamo sanoi.
Hän ui aikaan 26,44, kun finaaliin mentiin tuloksella 26,41. Kuutamon lokakuinen Suomen ennätys kirjataan 26,12.
”Uinti oli hyvä, aika parantui aamusta ja ne pienetkin virheet, mitä aamulla tuli korjaantuivat nyt. Tietysti välierästartti jännitti, mutta sopivasti, ei liikaa, vaikka onhan tuolla kokoontumisessa vähän hermostunut ilmapiiri”, Kuutamo kertoi.

Jenna Laukkanen sijoittui viidenneksi 200 metrin rintauinnin EM-finaalissa. Hän kellotti uuden Suomen ennätyksen 2.22,76. Edellinen SE oli Laukkasen nimissä viime kesältä, 2.23,38, joten parannusta heinäkuiseen ennätykseen kertyi peräti 0,62 sekuntia.

Noora Laukkanen oli finaalin seitsemäs. Hänkin paransi aamuista ennätysaikaansa yli kolme kymmenystä lukemiin 2.24,08. Noorankin tuloskehitys on ollut huimaa, sillä lokakuun alussa ennätysvauhti oli vielä 2.27,00.

Hanna-Maria Seppälä sijoittui viidenneksi päämatkansa 100 metrin vapaauinnin EM-finaalissa. Seppälän tulos oli 54,05, reilut pari kymmenystä heikompi kuin torstain välierissä syntynyt kauden kärkitulos. Hän ui myös 100 metrin sekauinnin välierissä ja selviytyi lauantai-illan finaaliin kuudentena ajalla 1.01,23.
Samoin teki Emilia Pikkarainen, hän oli välierien kahdeksas ja jatkaa finaaliin tuloksella 1.01,39.
”Kahdeksas kuitenkin, huomenna sitten finaaliin”, Pikkarainen tuumi.
Hänen ennätyksensä on 1.00,63 Berliinin maailmancupkisasta lokakuussa.

Uimaliiton EM-kisasivu

Uimaliiton Facebook-sivu