Jallow on maailman 11. nopein naisselkäuimari

#UUTINEN 6.8.2018

Sunnuntain tunnelmat Glasgow'n EM-altaalla heiluivat koko päivän laidasta toiseen. Lopulta kaikki päättyi onnelliseen kliimaksiin, kun Mimosa Jallow'sta tuli neljäs suomalaisnainen pitkän radan arvokisamitaleilla.

Kuva: Jussi Salminen

Edellisten EM-uintien tulostaso koheni huomattavasti naisten 50 metrin selkäuinnissa sunnuntaina Glasgow'ssa. Paitsi että lajin Euroopan ennätys saatiin päivitettyä peräti yhdeksän vuoden takaa, myös mitaleille vaadittava aika koheni selvästi. Suomen Mimosa Jallow oli se, joka päivitti lajin EM-mitalirimaksi 27,70. Finaalissa oli selvä kärkikaksikko, isäntämaan Georgia Davies (27,23) ja Venäjän Anastasia Fesikova (27,31). Jallow kävi pronssista tiukan taiston Alicja Tchorzin kanssa, mutta onnistui pitämään puolalaisen takanaan neljän sadasosan marginaalilla.

– On niin ihanaa saada tämä mitali, sillä siihen on ollut saumaa jo jonkin aikaa, siksi tuntuu erityisen hyvältä saada tämä vihdoin kaulaan, Jallow iloitsi.

Tämä on Mimosa Jallow'n ensimmäinen henkilökohtainen arvokisamitali. Siihen ovat suomalaisnaisista häntä ennen pystyneet pitkällä radalla vain Eila Pyrhönen (1966), Hanna-Maria Seppälä (2008) ja Jenna Laukkanen (2016). Jallow'lla toki oli jo kahden vuoden takaa viestin EM-pronssia yhdessä Laukkasen, Seppälän ja Emilia Bottaksen kanssa.

On myös syytä muistaa, että Jallow kellotti matkan alkuerissä uuden Pohjoismaiden ennätyksen, 27,42. Hän vei PE-ajan Tanskan Mie Nielseniltä huimalla 0,21 sekunnin erolla. Nielsen jäi Glasgow'ssa finaalin ulkopuolelle, 13. sijalle.

Ehkä kaikkein kovin noteeraus Jallow'lta oli kuitenkin se, että alkueräaika 27,42 vei hänet 11. sijalle maailman kaikkien aikojen nopeimpien naisten listalla 50 metrin selkäuinnissa. Tällä listalla ovat mukana myös kumipukuvuosina uineet uimarit.

Mattssonilla onnea ja epäonnea

Porin Uimaseuran Matti Mattsson on kurottanut urallaan 200 metrin rintauinnissa kolmesti alle 2.10. Edellisestä alkaa olla jo aikaa, ja Mattsson toivoikin pystyvänsä kokemaan Glasgow'n kisoissa onnistumisen tunteen pitkästä aikaa. 2.10 jäi kuitenkin puhkaisematta.

Onnea Mattssonin kisassa oli se, että aamulla latauksen purkautuessa hieman yli alkuerissä, tie vei kuitenkin jatkoon illan välieriin ajalla 2.11,44, vaikka uimarin omin sanoin usko meinasi loppua ennen alkueräuinnin maalia.

Välieriin kymmenentenä startannut Mattsson koki semifinaalien karmeimman kohtalon. Hän oli yhdeksäs ja karsiutui maanantain finaalista vain seitsemällä sadasosasekunnilla. Kauden parhaaksi muodostui sinänsä hyvä aika 2.10,19.

– En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Ei nämä kauden parhaat lämmitä yhtään, ne PB:t on se, mitä mä haen, sanoi pettynyt Mattsson.

Välierässä porilaisen uinti pysyi kuitenkin paljon paremmin kasassa kuin alkuerissä. Aloitukseensa Mattsson olisi toivonut välierässä pikkuisen lisää vauhtia, vaikka uinti muuten hyvä olikin.

– Teknillisesti en huomannut itse mitään korjattavaa, se paketti pysyi kasassa koko ajan.

Vuorelan sekauinti kariutui rintauintiosuuteen

Teemu Vuorelan sunnuntaiaamun ohjelma lyheni puoleen, kun Swimming Jyväskylän edustaja päätti 200 metrin sekauinnin jälkeen jättää 200 metrin rintauinnin starttaamatta. Sekauinti kulki mukavasti ennätystahdissa puoleen matkaan asti, mutta rinta- ja vapaauintiosuudet karistivat Vuorelan omalta tasoltaan. Hän tuli maaliin 28. sijalla lukemin 2.04,85. Marginaalia välieriin jäi noin 2,5 sekuntia, mikä oli kutkuttavan lähellä Vuorelan huhtikuista ennätysaikaa.

Polvivaivoista kesäkauden ajan kärsinyt Vuorela ei nähnyt sekauinnin tuntemusten perusteella järkeä lähteä pitkään rintauintiin, mikä olisi rasittanut polvia entisestään. Tiistaina hän kuitenkin jatkaa kisojaan rintauinnin sprinttimatkalla.

Aikoja korjattiin lähes vuorokauden viiveellä

Euroopan uimaliitto LEN tiedotti sunnuntaina iltapäivällä, että lauantai-iltana uiduissa EM-uintien finaaleissa ja välierissä on tapahtunut virheitä ajanotossa. Virhe ilmeni 0,10 sekunnin viiveenä lähetyslaitteen laukaisun ja ajanottolaitteiston käynnistymisen välillä. Virheen kerrottiin aiheutuneen lähetyslaitteen asetuksissa inhimillisen erehdyksen vuoksi.

Virhe koski lauantain iltajakson yhdeksää ensimmäistä lähtöä. Näissä yhdeksässä lähdössä tuloksiksi ilmoitettiin siis 0,10 sekuntia todellista kovempi tulos. LEN on korjannut kyseisten yhdeksän lähdön tulokset lisäämällä lauantaina julkaistuihin tuloksiin 0,10 sekuntia.

Suomen joukkueesta lauantai-iltana uivat Ida Hulkko ja Mimosa Jallow. Hulkon laji, 100 metrin rintauinnin välierät, kuului ajanottovirheen piirissä oleviin lajeihin. Lauantaina Hulkon ajaksi ilmoitettiin 1.07,94 ja sunnuntaina tulos on korjattu ajanottovirheen mukaisesti aikaan 1.08,04. Sijoitus pysyi ennallaan, koska 0,10 sekuntia lisättiin kaikkien uimareiden tuloksiin tässä lajissa. Mimosa Jallow’n 50 m selkäuinnin välierät eivät kuuluneet virheen piiriin.

– Ei se minun tekemiseeni enää vaikuta millään tavalla, Hulkko kommentoi harmistuneena siitä, ettei hän alittanutkaan lauantaina 1.08 aikaa.

Lisää valokuvia Uimaliiton Facebookissa ja Instagramissa

Tuoreimmat EM-kuulumiset Uimaliiton Twitterissä

Katso EM-kisojen faktat ja ohjelmat Uimaliiton EM-kisasivulta

EM-uintijoukkueen infopaketti