Hulkko ja Laukkanen Euroopan nopeimpia

#UUTINEN 13.12.2017

Kööpenhaminassa saatiin EM-uintien avausiltaan neljä suomalaisuimaria. Näistä rintauimareita oli kolme. Myös karvasta kalkkia maistettiin maakiintiön ja viestin täpärän finaalikarsiutumisen muodossa.

Andrei Tuomola ui EM-välieriin. Kuva: Jussi Salminen

Naisten 50 metrin rintauinnin alkuerissä Suomen hurja taso konkretisoitui kaksijakoisin tunnelmin. TaTU Tampereen Ida Hulkko ja SC Vuokatin Jenna Laukkanen uivat ainoina alkuerissä alle puolen minuutin ja valloittivat kaksi kärkisijaa. Oulun Uinnin Veera Kivirinta ui uuden ennätysaikansa 30,10 ja oli erien viides, muttei tästä huolimatta pääse mukaan illan välieriin, koska maksimikiintiö jatkoon on enintään kaksi uimaria samasta maasta. Maakiintiöllä karsiutuminen on Suomelle harvinaista, muttei ainutlaatuista, edellisen kerran tämä sattui vuonna 2012.

Ida Hulkko oli erien nopein ajalla 29,85, mikä parantaa tamperelaisen omaa ennätystä seitsemän sadasosasekuntia.

– Ihan kiva uinti, otin startin vähän varman päälle, mutta tietysti ennätykseen tosi tyytyväinen, Hulkko kertoi.

Jenna Laukkanen jäi Hulkosta vain kahdeksan sadasosasekuntia ajalla 29,83.

– Vähän hätäinen uinti, on niin paljon energiaa kropassa, että pitää vähän rauhoittaa iltaan, ja hakea se ote esille, Laukkanen suunnitteli.

Erissä suomalaiskaksikon taakse jäi muun muassa olympiavoittaja Ruta Meilutyte Liettuasta.

Välierät uidaan illalla Suomen aikaa klo 18.08, ja finaali vielä saman illan aikana klo 19.13.

Tuomola ui varmoin ottein välieriin

Miesten 50 metrin rintauinnista saatiin myös jatkopaikka, kun Andrei Tuomola pisteli erien 11. nopeinta vauhtia 26,63. Tämä sivusi Tuomolan kauden parasta ja uupui hänen Suomen ennätyksestään vain kaksi kymmenystä.

– Ensimmäinen startti on aina vähän mielenkiintoinen, ihan hyvä uinti, Tuomola pohti aamun suoritustaan.

Välierät uidaan illalla Suomen aikaa klo 18.00, ja finaali vielä saman illan aikana klo 19.17.

Jallowilta uran toiseksi nopein veto

Mimosa Jallow kiinnitti itsensä 100 metrin selkäuinnin välieriin karsinta-ajalla 58,63. Jyväskyläläinen oli 12. nopein.

– Odotin kyllä vähäsen kovempaa mutta toiseksi parhaani koskaan, joten aamuksi tosi hyvä uinti. Jännitti tosi paljon. Alku oli hyvä, mutta toinen viisikymppinen vähän huonompi, Jallow tuumi.

Lokakuisissa GP-uinneissa Jalow kellotti matkan Suomen ennätykseksi 58,24.

Välierät kisataan illalla Suomen aikaa klo 18.48. Finaali starttaa torstaina.

Viestifinaali jäi sormien ulottuville

Suomen miehet karsiutuivat todella niukasti 4x50 metrin vapaauintiviestin EM-finaalista. Andrei Tuomola, Ari-Pekka LiukkonenAnton Herrala ja Riku Pöytäkivi jäivät hieman omasta tasostaan ja tuloksena oli yhdeksäs sija vain 14 sadasosasekunnin päässä finaalipaikasta.

Naisten 400 metrin sekauinnissa nähtiin kaksi aikuisten arvokisojen ensikertalaista. Vilma Ruotsalainen ja Laura Lahtinen suoriutuivat debyytistään hyvin. Ruotsalainen lähenteli ennätystään ajalla 4.45,70 sijalla 14 ja Lahtinen kellotti 4.52,58 neljä pykälää seuratoverinsa takana.

– Oikein hyvä esitys näiltä ensikertalaisilta, vaikka ihan ennätyksiään eivät tehneetkään. Tämä on heille kuitenkin niin erilainen kisakokemus kuin mikään muu aiemmin, olympiavalmentaja Jari Varjonen kehaisi.

– Se oli kivaa, perhonen sujui tosi hyvin, joten tästä on hyvä jatkaa omaan perhosuintiin, 14-vuotias Lahtinen kertoi.

Miesten 100 metrin perhosessa Jaakko Rautalin onnistui petraamaan omaa tuoretta ennätystään. 53,67 on reilun kymmenyksen parempi aika kuin marraskuussa Oulun SM-uinneissa. Rautalinin sijoitus oli 50:s. Riku Pöytäkivi oli lajin paras suomalainen 30. sijallaan.

Suomalaistulokset Uimaliiton EM-kisasivulla

Seuraa maajoukkuetta Uimaliiton Twitterissä

Kisat suorana Yle Areenassa (klo 10.30 ja 18.00)