Heli Paalosalolle Alfred Kordelinin säätiön huomionosoitus lasten ja nuorten valmentamisesta

#UUTINEN #UINTI 1.7.2022

Uintivalmentaja Heli Paalosalo on saanut Alfred Kordelinin säätiön Lasten ja nuorten valmentajapalkinnon ansiokkaasta ja pyyteettömästä vapaaehtoistyöstä valmennuksen parissa.

Porin Uimaseurassa toimiva Heli Paalosalo, 84, tunnetaan muun muassa yhtenä nuorta Matti Mattssonia valmentaneista. Monta muutakin uimaria on ennättänyt saada oppeja Paalosalolta, sillä hän on tehnyt vapaaehtoistyötä jo 60 vuoden ajan.

Suomessa toimii tälläkin hetkellä lähes 80 000 urheiluvalmentajaa, joista suurin osa vapaaehtoisesti. Valmentajien tarjoama tuki ja kannustus on erittäin tärkeää lapsille ja nuorille.  Mattssonkin on antanut kiitosta valmentajalle, joka jaksoi kannustaa nuorta lupausta vaikeinakin aikoina.

"Heli valmensi mua muistaakseni ikävuodet 12-15. Hän oli vaativa ja määrätietoinen valmentaja. Hän tosiaan antoi kyllä kaikkensa valmennukselle", Mattsson kertoo Olympiakomitean jutussa #kiitosseuratoimija.

Paalosalo lähti mukaan seuratoimintaan jo ennen kuin lopetti itse tavoitteellisen aktiiviuran uimarina. Valmennus alkoi omien harjoitusten lomassa. Valmentamisen lisäksi Paalosalo on toiminut muun muassa Porin Uimaseuran puheenjohtajana ja sihteerinä. Hän on ollut myös liittovaltuuston jäsenenä.

Paalosalon pitkälle uralle riittää huippuhetkiä niin urheilijana kuin vapaaehtoisenakin. Pienimuotoinen henkilökohtainen huipennus nähtiin Tampereella järjestetyissä SM-uinneissa, kun hänelle ojennettiin Alfred Kordelinin säätiön valmentajapalkinto lasten ja nuorten eteen tehdystä vapaaehtoistyöstä. Palkinto myönnettiin hänelle säätiön Urheilun Tuki -rahastosta ja se on suuruudeltaan 2 000 euroa.

Palkintoa olivat luovuttamassa Suomen Valmentajien hallituksen jäsen Pekka Rindell, Uimaliiton toiminnanjohtaja Tony Kilponen ja Uimaliiton valmennus- ja koulutuspäällikkö sekä Suomen Uintivalmentajayhdistyksen varapuheenjohtaja Tommi Pulkkinen.

"Helillä on todella pitkä ja ansiokas ura uinnin ohjaus ja -valmennustyöstä. Hän on oiva esimerkki kaikille uintilajien ja myös muiden urheilulajien ohjaajille ja valmentajille, kuinka lajissa voidaan, kirjaimellisesti, olla mukana koko elämän ajan. Uinti on saanut Heliltä paljon, ja uskon, että myös uinti on antanut Helille paljon. Suomen Uimaliitto ja Uintivalmentajayhdistys onnittelee Heliä tästä hienosta huomionosoituksesta", sanoo Pulkkinen.

Tunnustuspalkintoa esittää valmentajan lajiliitto valmentajan itse sitä tietämättä. Suomen Valmentajat ry toimii asiainhoitajana Alfred Kordelinin säätiön suuntaan. Säätiön Urheilun tuki -rahastosta myönnettävät palkinnot ovat yksi keino tuoda lasten ja nuorten parissa vapaa-ajallaan valmentavien arvokasta työtä esiin.

***

Alfred Kordelinin säätiö on yksityinen yleishyödyllinen apurahasäätiö. Säätiö jakaa vuosittain apurahoina ja palkintoina noin 5 miljoonaa euroa. Urheilun tuki -rahasto on yksi kuudestatoista Alfred Kordelinin säätiön kaupunki- ja kohderahastosta.

Kuva: Teemu Moisio

Henkilöt