Hanna Nyholm ja Krista Salonen vahvistavat Uimaliiton osaamista

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 7.5.2021

Hanna Nyholm (vas.) aloitti palvelutoiminnan asiantuntijana huhtikuun loppupuolella ja Krista Salonen (oik.) lajipalvelukoordinaattorina huhtikuun alussa.

Uimaliiton henkilökuntaan on saatu kevään aikana uutta osaamista, kun palvelutoiminnan asiantuntijana on aloittanut Hanna Nyholm ja lajipalvelukoordinaattorina Krista Salonen.

Nyholm vastaa jatkossa Uimaliiton seurapalveluiden toiminnasta ja suunnittelusta sekä olosuhdetyön kehittämisestä. Salosen toimialueelle kuuluvat uimahyppytoiminnan koordinointi sekä lajipalvelut sisältäen matka-, leiri- ja varustekoordinoinnin.

– Toimintamme yhtenä kulmakivenä on, että pystymme kehittymään palveluorganisaationa. Kevään aikana tehdyt rekrytoinnit tukevat tavoitteitamme palvella jäsenseurojamme. Nyholmin pitkä ja monipuolinen kokemus järjestökentässä tuo meille aivan uudenlaista osaamista, jota pystymme hyödyntämään seurakentässä. Salosen taustat palveluiden ja liikunnan parissa työskentelystä täydentävät kokonaisuuttamme, Uimaliiton toiminnanjohtaja Sanna Airaksinen sanoo.

– Meillä on nyt kasassa hyvä kokonaisuus laji- ja urheiluosaamista, mutta myös ammattitaitoa urheilukentän ulkopuolelta. Olemme halunneet rekrytoinneissa kartoittaa ehdokkaita rohkeasti myös muilta aloilta. Jos urheilussa yleisesti halutaan uudistua, osaamista kannattaa hakea myös altaan ulkopuolelta, Airaksinen linjaa.

Seuroihin tutustuminen alkaa nopeasti

Hanna Nyholm siirtyi Uimaliittoon Betesda-säätiön kehittämispäällikön paikalta. Hänellä on pitkä historia järjestökentältä kehittämis- ja johtotehtävistä.

– Työ on käynnistynyt hyvin, ensimmäiset kaksi viikkoa ovat menneet perehtyessä organisaatioon ja hahmottamalla kenttää. On ihan huippua olla mukana viemässä eteenpäin Uimaliiton strategiaa ja tekemässä uinnista koko kansan uinti-ilmiötä. Odotan jalkautumista kentälle kuulemaan seurojen ajatuksia, miten liiton puolelta voimme entistä paremmin palvella seuroja ja edistää uintiurheilun asemaa urheilukentällä, Nyholm kertoo.

Nyholmilla on kokemusta myös vaikuttamis- ja vapaaehtoistoiminnasta sekä vahva hanke- ja rahoitushakuosaaminen.

– On virkistävää tulla ihan uudelle sektorille ja päästä hyödyntämään omaa osaamista uintiurheilun puolelle, Nyholm täydentää.

Krista Salonen toimi aikaisemmin Urheiluhallien liikuntavastaavana. Hän on myös valmentanut ja ohjannut kunto- ja terveysliikkujia eri lajien parissa.

– Tosi hyvät fiilikset ja kuukausi on mennyt todella nopeasti perehtyessä uintiurheilukenttään. Mukavaa on olla ammattitaitoisessa porukassa tekemässä töitä ja edistämässä uutta strategiaa. Huomaa, että porukalla on tekemisen meininki ja se tarttuu, Salonen kertoo.

– Odotan touko–kesäkuussa tehtäviä seuravierailuita, jossa pääsen tapaamaan seurojen edustajia sekä kuulemaan näkemyksiä varsinkin uimahyppytoiminnasta ja sen tulevaisuudesta, Salonen jatkaa.