Et ole yksin -verkkokoulutus on avattu!

#UUTINEN 25.5.2020

Väestöliiton Et ole yksin -palvelu toimii urheilun parissa lapsiin kohdistuvan häirinnän ennaltaehkäisemiseksi ja siihen puuttumiseksi. Nyt Et ole yksi -palvelu on täydentynyt avoimella ja ilmaisella verkkokoulutuksella. Se on suunnattu erityisesti urheiluseurojen valmentajille, työntekijöille ja vapaaehtoisille.

Et ole yksin -verkkokoulutus tarjoaa valmentajille ja muille urheiluseuroissa toimiville välineitä puuttua epäasialliseen käytökseen. Kurssilla käydään läpi aiheita kuten henkinen ja fyysinen väkivalta ja kiusaaminen, seksuaalinen häirintä, lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset, lastensuojelu ja itsemääräämisoikeutta vahvistava valmennus. Kurssi sisältää erilaisia harjoituksia ja tehtäviä.

– Mitä enemmän kaikilla urheilun parissa toimivilla on tietoa näistä ilmiöistä, sitä turvallisempi urheilu on meille kaikille. Valmentajat ja muut urheilevien lasten kanssa toimivat aikuiset ovat merkittävässä asemassa parantamaan lasten turvallisuutta ja hyvinvointia, toteaa Väestöliiton asiantuntija Saara Ruotsalainen.

Ilmainen, mutta kirjautumista edellyttävä

Verkkokoulutuksen sisältöä on testattu ja muokattu pilottiseuroissa eri puolella Suomea. Uimaliiton pilottiseuroina hankkeessa ovat olleet mukana Pieksän Kuutit ja Vaasan Uimaseura.

– Pilottikoulutuksissa saimme palautetta suoraan seurakentältä ja pystyimme nostamaan koulutuksissa esiin nousseita aiheita paremmin esiin kurssilla. On tärkeää, että saimme eri lajien näkökulmaa kurssin aiheisiin, kertoo Ruotsalainen.

Koulutus kestää noin tunnin, mutta sen voi suorittaa omassa tahdissa, niin monessa osassa kuin haluaa. Tätä varten koulutukseen tulee kirjautua. Verkkokurssin suorittaminen onnistuu myös mobiililaitteilla.

Koulutuksen lisäksi Väestöliiton etoleyksin.fi -sivuilla on seuroille myös runsaasti ladattavaa materiaalia ja valmiita toimintaohjeita.

– Väkivallan ja häirinnän ennaltaehkäisyssä on tärkeää, että seuran tai lajin johtohahmot ottavat aktiivisen roolin. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että seura viestii nuorille, vanhemmille ja valmentajille, ettei seura suvaitse minkäänlaista väkivaltaa ja antaa selkeän tavan raportoida häirinnän ja väkivallan kokemuksista, sanoo Ruotsalainen.

Osallistu verkkokoulutukseen omaan tahtiisi: etoleyksin.fi/verkkokoulutus

Et ole yksin on toiminut jo pari vuotta

Keväällä 2018 avattu Et ole yksin on Väestöliiton ja suomalaisen urheilun yhteishanke. Kyseessä on Suomen ensimmäinen kohdennettu tukipalvelu, johon seksuaalisen hyväksikäytön ja häirinnän, epäasiallisen käytöksen tai kiusaamisen kohteeksi joutunut urheilija voi olla yhteydessä ja saada apua.

Väestöliitto toimii palvelujen tuottajana ja vastaa verkkosivustosta. Mukana on seitsemän lajiliittoa: Jääkiekkoliitto, Palloliitto, Salibandyliitto, Uimaliitto, Koripalloliitto, Voimisteluliitto ja Lentopalloliitto. Yhteistyökumppaneina ovat myös Suomen Olympiakomitea ja Suomalaisen urheilun eettinen keskus SUEK.