Epäasiallisen käytöksen ennaltaehkäisy urheiluseuroissa

#UUTINEN 20.6.2019

Et ole yksin on Suomen ensimmäinen kohdennettu tukipalvelu, johon seksuaalisen hyväksikäytön ja häirinnän, epäasiallisen käytöksen tai kiusaamisen kohteeksi joutunut urheilija voi olla yhteydessä ja saada apua. Valtakunnallisen tukipalvelun lisäksi hankkeessa vahvistetaan lasten ja nuorten itsemääräämisoikeutta sekä lisätään vanhempien ja valmentajien tietoja nuorten kokeman väkivallan ja häirinnän ehkäisystä järjestämällä aiheesta koulutuksia sekä tekemällä helposti käytettäviä materiaaleja seuroille.

Materiaalia nyt saatavilla!

Et ole yksin -palvelun verkkosivuilla on julkaistu uusia toimintamalleja ja materiaaleja. Näitä yksinkertaisia ohjeita seuraamalla ja valmiita mallipohjia hyödyntämällä urheiluseurat voivat ennaltaehkäistä epäasiallista käyttäytymistä, väkivaltaa ja häirintää omassa seurassaan.

Jos epäasiallista käytöstä ilmaantuu, tilanteen selvittämistä helpottavat etukäteen mietityt toimintamallit. Seurat voivat muokata alta löytyvät toimintamallit itselleen sopiviksi tai käyttää niitä sellaisenaan. Seuran tulee muistaa myös tiedottaa kaikkia valmentajia ja seuran henkilöstöä toimintamallien olemassaolosta.

Tutustu valmiisiin materiaaleihin tarkemmin:

etoleyksin.fi – Epäasiallisen käytöksen ennaltaehkäisy

etoleyksin.fi – Materiaalipankki

Et ole yksin -palvelu, soita tai chattaa

Oletko kokenut kiusaamista, seksuaalista häirintää, ahdistelua, hyväksikäyttöä, väkivaltaa tai mitä tahansa epäasiallista käyttäytymistä urheiluharrastuksessa?

Sinulla on oikeus harrastaa urheilua turvassa ja tulla kohdelluksi kunnioittavasti. Sinulla on oikeus saada aikuisen apua. Ensisijaisesti apua kannattaa pyytää valmentajaltasi tai vanhemmaltasi. Voit myös ottaa nimettömästi yhteyttä Väestöliiton Et ole yksin -palveluun, ja jutella turvallisen aikuisen kanssa.

Soita Ma–Ti klo 14.00–17.30: 0800 144 644

Chattaa Ke–To klo 14.00–17.30: www.etoleyksin.fi