Energiakriisi puheenaiheena seurakierroksella

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 28.11.2022

Uimaliiton seuratiimi suuntasi marraskuun seurakierrokselle Kouvolaan, Lappeenrantaan ja Imatralle. Seurakierrokselle Uimaliitosta osallistuivat seuratoiminnan johtaja Joni Toivola ja seurakehittäjä Krista Salonen. Uimaliitto on valinnut seuratoiminnan kehittämisen ja jalkautumisen seurojen pariin keskeiseksi strategiseksi painopistealueekseen. Muun muassa seurakierrosten avulla on päästy vahvasti toteuttamaan strategiaa.

Marraskuun seurakierroksella riitti puheenaiheita muun muassa hallitustyöhön, valmennukseen ja tapahtumiin liittyen. Yhtenä keskeisenä puheenaiheena oli sähkön hinnan nousu ja siihen liittyvät haasteet seuratoiminnassa. Energiakriisi on vaikuttanut konkreettisesti Kouvolan Urheilupuiston uimahallin tilanteeseen ja halli on väliaikaisesti jouduttu sulkemaan.

"Nämä ovat valitettavia viestejä seurakentältä, että kokonainen halli on jouduttu pistämään kiinni. Mielestäni energiansäästötalkoot tulisi kohdentaa muihin kohteisiin kuin liikuntaan tai terveyteen liittyviin palveluihin. Kouvolan tilanne on haasteellinen, sillä seuralle koituu paljon haasteita tämän tilanteen johdosta", sanoo seuratoiminnan johtaja Joni Toivola.

Viime vuosien aikana liikunnalla ja urheilulla on ollut haasteita taklattavaksi.

"Ymmärrän, että esimerkiksi veden lämpötilaa voidaan joissain tapauksissa madaltaa tai saunoja laittaa kiinni mutta se että kokonaisia liikuntapaikkoja suljetaan on huono asia. Säästökohteet tulisi löytää jostain muualta kuin lasten- ja nuorten liikuntamahdollisuuksien rajoittamisesta. Koronalla oli ikäviä vaikutuksia seurojen toimintaan, mutta toivotaan, että nämä uudet haasteet saadaan taklatuksi seurakentällä ketterästi", jatkaa Toivola.

Seurakierrokset jatkuvat joulukuussa, jolloin suuntana on Pohjois-Suomi. Seuraava UimaliittoLIVE kokoaa seuraväkeä maanantaina 19.12. kello 14 alkaen. Teams-linkit tuleviin tapaamisiin ja webinaareihin löydät Uimaliiton netti-sivujen tapahtumakalenterista.

Uimaliiton somekanavat
Twitter I Facebook I Instagram