EM-kisat alkavat keskiviikkona Israelissa

#UUTINEN 1.12.2015

Lyhyen radan EM-kisat ovat kokeneet uudistuksen ja nyt ne uidaan ensimmäistä kertaa viisipäiväisellä lajiohjelmalla. Suomea Israelin Netanyassa edustaa 21 uimaria keskiviikkoaamusta alkaen. Seuraa kisoja Yle Areenassa ja TV2:ssa.

Lyhyen radan EM-uintien joukkue on tänä vuonna ennätyssuuri, 21 uimaria. Vain kotikisoissa Helsingissä 2006 on ollut suurempi joukkue, 30 uimaria. Alun perin joukkueen koko oli 23, mutta Emilia Pikkarainen ja Roosa Mört joutuvat jättämään EM-uinnit väliin terveyssyistä.

Kyseessä ovat 18. lyhyen radan EM-uinnit. Kisat on tähän asti järjestetty joka vuosi nelipäiväisinä. Nyt Euroopan uimaliitto LEN on muuttanut formaattia siten, että EM-kisat järjestetään jatkossa parittomien vuosien joulukuussa viisipäiväisinä. Näin vältetään päällekkäisyys lyhyen radan MM-uintien kanssa, jotka kisataan parillisten vuosien joulukuussa. Edelliset lyhyen radan EM-kisat nähtiin siis joulukuussa 2013 Tanskan Herningissä. Seuraavat uidaan vuonna 2017 myös Tanskassa, Kööpenhaminaan valmistuvassa uudessa uintikeskuksessa.

Luvassa laadukkaat olosuhteet

Israel sai lyhyen radan EM-kisat vuoden 2014 alussa. Tuolloin formaattiuudistus oli vielä kesken, ja ensin kisat piti järjestää jo tammikuussa 2015. Israelin kisahakemuksen uutisoitiin olleen ”vaikuttava”, ja käytettävissä on vasta valmistunut uintikeskus Wingate -urheiluinstituutin alueella, vain lyhyen matkan päässä Netanyan kaupungin eteläpuolella, parikymmentä kilometriä Tel Avivin pohjoispuolella. Netanya on Tel Avivin tavoin Israelin länsimaisinta osaa, ja on suosittu lomakohde Välimeren rannalla. Etäisyyttä Gazan, Länsirannan ja Syyrian rajan levottomille alueille on reilusti.

Uintikeskus ei ole suuren suuri, mutta sitäkin modernimpi. Katsojapaikkoja on noin 3000, ja kisojen ajaksi 10-rataisesta 50 metrin pääaltaasta on lohkaistu 25 metrin kisa-allas ja jäljelle jääneen allasosan päälle on rakennettu tilapäiset lisäkatsomot. Uimareille on käytössä myös erillinen verryttelyallas ja fysioterapiatilat.

Paluu mitalitaulukkoon?

Edellisistä suomalaisten lyhyen radan EM-mitaleista on kulunut kolme vuotta. Vuonna 2012 Chartres'ssa kahden viestimitalin lisäksi Emilia Pikkarainen oli 100 metrin sekauinnin neljäs ja Jenna Laukkanen kolmesti viides, kaikilla rintauintimatkoilla.

Netanyassa on jalkeilla iskukykyinen joukkue. Viesteissä on jälleen hyvät menestymismahdollisuudet ja vaikka lyhyellä radalla ei olympianäyttöjä voikaan antaa, on varsinkin naisten sekauintiviestijoukkueella oiva tilaisuus harjoitella kevään olympianäyttöjä varten, perhosuinnissa Emilia Pikkaraista korvannee Fanny Teijonsalo, joka on hyvin lähellä Pikkaraisen tasoa.

Marraskuun puolen välin jälkeen kisatuissa Espoon SM-uinneissa nähtiin EM-uimareilta lupaavaa vauhtia. Jenna Laukkanen, Riku Pöytäkivi ja Mimosa Jallow osoittivat SE-kuntoa, joten henkilökohtaisia finaalipaikkoja on lupa odottaa. Mielenkiintoista on myös seurata kesän 2014 EM-mitalisti Ari-Pekka Liukkosen vauhtia. Matti Mattsson tekee puolestaan debyyttinsä lyhyen radan arvokisoihin, joten seurattavaa riittää.

Kisat Ylen kanavilla

Netanyassa eletään samaa aikavyöhykettä kuin Suomessakin, aamujaksot alkavat klo 9.30 ja iltajaksot klo 17.30. Yle lähettää EM-uintien iltajaksot suorina Yle Areenassa. Lisäksi luvassa on TV2:ssa hieman reaaliajasta myöhästettyjä koostelähetyksiä. Itsenäisyyspäivänä 6.12. luvassa on suora EM-uintien finaalijakso TV2:ssa. Eurosport ei lähetä tällä kertaa lainkaan EM-uintia.

Katso tulospalveluinfo ja suomalaisten lajit Uimaliiton EM-kisasivulta. Seuraa ja tsemppaa joukkuetta myös Twitterissä @SwimmingFinland