Eetu Karvonen uinnin maajoukkueen päävalmentajaksi - tavoitteena yhtenäinen ja yhteinen maajoukkue

#UUTINEN #UINTI 18.5.2022

Uimaliiton menestysreseptiin on kirjattu rohkeuden ja määrätietoisuuden tavoitteet. Toteuttaakseen tulevien kausien huippu-urheilumenestystä Uimaliitto on kutsunut uintivalmentaja Eetu Karvosen päävalmentajaksi, jonka tehtävänä on rakentaa yhtenäinen ja yhdessä toimiva uintimaajoukkue sekä viedä suunnitelmallisesti ja määrätietoisesti huippu-uintia kohti arvokilpailumenestystä yhdessä muun valmennustiimin ja urheilijoiden kanssa.

Eetu Karvonen, 35, aloittaa Suomen uintimaajoukkueen päävalmentajana 1.6.2022. Karvosen tehtävänä on rakentaa yhtenäinen huippu-uinnin yhteisö, valmistella uinnin arvokilpailuprosesseja valmistautumisineen aina kilpailutapahtumiin asti, johtaa ja koordinoida uinnin valmennustiimiä ja sen urheilijoita. Karvosen pesti on osa-aikainen ja sopimus uusitaan vuosittain.

Uinnin päävalmentajan pesti vastaa Uimaliitossa tarpeeseen, joka nousee valmennuksen yhtenäistämisestä sekä tiedon ja osaamisen jakamisesta huippu-uinnissa. Uimaliiton toiminnanjohtaja Tony Kilponen vahvistaa valmennuksen lisäresurssoinnin tarpeen.

”Olemme yhdessä todenneet, että maajoukkueessa on tarve päävalmentajalle, jonka tehtävä on puhtaasti valmennuksen organisointi urheilu edellä, kärkenä osaamisen jakaminen sekä yhteistyön tiivistäminen valmennuksellisissa toimenpiteissä. Tuleva päävalmentaja haluaa korostaa ammattimaisuutta menestyksemme avaintekijänä”, sanoo Kilponen.

Porin Uimaseuran sekä Matti Mattssonin henkilökohtaisena valmentajana tunnettu Eetu Karvonen kutsuttiin tehtävään yksimielisesti kaikkien urheilijoiden, valmentajien ja taustatahojen tuella. Valintaa valmisteltiin nopealla aikataululla tavoitteena parhaan mahdollisen huippu-urheilumenestyksen varmistaminen.

”Tuki valmentajilta ja urheilijoilta on Eetulle ehdottoman vahva. Eetu nauttii meidän jokaisen luottamusta ja uskomme hänen kykyynsä yhdistää joukkuetta, resurssoida tehokkaasti ja tunnistaa kehityskohdat”, jatkaa Kilponen.

Karvonen vastaanottaa pestin hyvillä mielin vastaan ja uuden toimintamallin vahvistavan menestyksen kierrettä.

"Otan pestin ilahtuneena vastaan ja olen todella iloinen, että uintikentällä on kova tahtotila kehittää uintia. Viime vuosi meni hienosti, ja toivon, että voimme säilyttää menestyksen kierteen tuoden uusia huippuja kansainväliseen kärkeen. Haluan myös oppia tästä tilanteesta. Meillä on olemassa absoluuttisia huippuja, mutta ei verkostoitunutta tietoa, mistä huiput tulevat. Haluamme ymmärtää, mistä huiput syntyvät ja saada siitä linjausta tulevaisuuden uimareita varten", iloitsee Karvonen.

Tommi Pulkkisesta valmennus- ja koulutuspäällikkö

Uimaliiton valmennuspäällikön tehtävässä pitkään toiminut Tommi Pulkkinen toimii jatkossa valmennus- ja koulutuspäällikkönä. Laajasti uintiurheilukenttää tunteva Pulkkinen vastaa jatkossa Uimaliiton valmennuskoulutuksista sekä vahvistaa edelleen uimarin katkeamatonta polkua valmennuksen näkökulmasta.

”Tommin tehtäväkenttä on laajentunut valtavasti ja haluamme hyödyntää hänen osaamistaan koko uintiurheilun valmennuskentän kehittämisessä. Luonnollisesti Tommi ja tuore päävalmentaja tekevät läheistä yhteistyötä. Toinen laaja kokonaisuus on aluevalmennusjärjestelmän ja valmennuksellisen sidosryhmäyhteistyön parissa", toteaa Uimaliiton urheilujohtaja Pasi Salonen.

Päävalmentajan sekä valmennus- ja koulutuspäällikön tehtävät ovat osa Uimaliiton käynnissä olevaa vahvaa ja rohkeaa organisaatiomuutosta. Suuntaa muutokselle on haettu kevään aikana ja avaimet huippu-urheilun jatkuvalle menestykselle ovat kasassa.

Kuva: Teemu Moisio