Pisara -palvelu

Pisara on uintiurheilun tietopankki, verkkopohjainen sovellus ja toimintatapa, jolla kehitetään suomalaisen uintiurheiluvalmennuksen osaamista kaikilla tasoilla. Pisara on suunnattu urheilijoiden ja seurojen käyttöön valmennuksen sekä oppimisen apuvälineeksi. Pisara löytyy osoitteesta pisara.uimaliitto.fi

Monipuolinen tietopankki

Palveluun on koottu tietoa urheilijoille, valmentajille, vanhemmille sekä seuratoimijoille. Pisarasta löytyy mm. malleja harjoittelun suunnitteluun, tekniikkavideoita sekä satoja kuivaharjoitteluvinkkejä. Mallit ja työkalut auttavat valmentajaa valmennuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja seurannassa, sekä tukevat urheilijan päivittäistä valmennusta, kehittymistä sekä seurantaa. Toiminnallisten työkalujen ansiosta Pisara -tietopankki mahdollistaa sujuvan kommunikoinnin urheilijoiden ja valmentajien välillä.

Tiedon jako helppoa

Esimerkiksi urheilija voi pitää palvelussa harjoituspäiväkirjaa ja tarkastella kaikkia itseään koskevaa tietoa, kuten kausisuunnitelmia, harjoituksia, testituloksia ja valmentajan arvioita itsestään. Valmentaja puolestaan pääsee seuraamaan omien urheilijoidensa harjoittelun toteutumista sekä antamaan palautetta siitä. Sivustolta helposti löytyviä harjoitteita, opetusvideoita, tai ladattavia artikkeleita voidaan hyödyntää omiin tarpeisiin ja jakaa niitä omien ryhmien kesken. Esimerkiksi kun valmentaja suunnittelee seuraavan viikon kuivaharjoitusohjelman (soittolista malliharjoituksista), voidaan ohjelma jakaa kätevästi palvelun kautta koko valmennusryhmän kesken.

Työkaluja seuralle ja valmentajalle

Seuralisenssin lunastamalla uimaseurat saavat käyttöönsä toiminnalliset työkalut, joiden ansiosta Pisara -osaamiskeskus mahdollistaa sujuvan kommunikoinnin urheilijoiden ja valmentajien välillä. Lisäksi valmentaja saa käyttöönsä harjoitepankin harjoitteet ja opetusvideot, joita voidaan hyödyntää omiin tarpeisiin ja jakaa niitä omien ryhmien kesken. Palveluun on koottu myös malleja ja pohjia, jotka auttavat mm. valmennuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Pisaran harjoituspäiväkirjan myötä valmentaja pääsee lähemmäs urheilijansa harjoitushistoriaa ja tuntemuksia.

Pisara kuuluu kaikkien lisenssiin ja Uimaliiton jäsenmaksuun

Pisaran käyttöoikeus kuuluu kaikkien Blue Card-lisenssiin. Lisäksi seurat voivat käyttää Pisaran toiminnallisia ominaisuuksia seuralisenssin avulla. Aktivoimalla seuralisenssin uimaseurat saavat käyttöoikeudet hallinnoida sekä ohjata oman seuransa ryhmien toimintaa. Jos palvelu ei ole sinulle ennestään tuttu, voit tutustua siihen ilmaiseksi pisara.uimaliitto.fi Tutustuminen vaatii rekisteröitymisen.

Ota yhteys finnish.swimming@uimaliitto.fi

Käyttäjäryhmät

Lisenssiurheilijat

Työkalu oman kehittymisen tueksi ja osaamisen lisäämiseksi. Lisenssiurheilijat kirjautuvat palveluun omalla käyttäjätunnuksella (sportti-id numero) ja salasanalla. Lisenssiurheilijan ei tarvitse rekisteröityä palveluun. Kirjautumiseen tarvitaan käyttäjätunnus (sportti-id numero / sähköpostiosoite) ja salasana. Lisenssiurheilijat saavat käyttöönsä:

• tieto- ja harjoitepankin
  • viestintätyökalun
  • harjoituspäiväkirjan

Kirjaudu palveluun tästä ja/tai tilaa uusi salasana.

Valmentajat

Työkalu harjoittelun suunnitteluun ja seurantaan. Valmentajat rekisteröityvät ja kirjautuvat palveluun omilla Pisara-tunnuksilla.

Vanhemmat

Tietopankki, johon on koottu tarpeellista tietoa harrastamisen tueksi. Vanhemmat rekisteröityvät ja kirjautuvat palveluun omilla Pisara-tunnuksilla.

Seurat

Työkalu toiminnanohjakseen. Aktivoi seuralisenssi tästä. Seuralisenssin aktivoineet seurat saavat:

• käyttäjätunnukset valmentajille (ylläpitäjille)
  • oikeudet luoda ja hallinnoida seuran ryhmiä
  • mahdollisuuden jakaa harjoitusohjelmia
  • työkalut seurata oman seuran urheilijoiden harjoittelua ja kehitystä sekä antaa palautetta
  • tietoa harjoittelusta ja valmennuksesta
  • esimerkkiharjoituksia
  • käyttöoikeudet harjoitepankkiin, joka sisältää  satoja oheisharjoituksia ja tekniikkavideoita
  • oikeuden omien ryhmien testausjärjestelmän hallintaan ja testitulosten tallennukseen
  • oikeudet omien ryhmiensä harjoituspäiväkirjojen muokkaukseen ja seurantaan
  • malleja harjoittelun suunnitteluun (vuosi- , kilpailu-, viikko- , ja harjoitustapahtuma pohjia)
  • toimintamalleja seuratoiminnan tueksi

Pisaran oppimistilat

Pisara-palveluun on avattu uusi toiminto, seuran oppimistila. Tilan sivuille ryhmän ylläpitäjä voi tallentaa muun muassa kurssi- tai ryhmäkohtaisia materiaaleja (esimerkiksi tiedostoja tai videoita), käynnistää keskusteluja eri aiheista, ja ryhmän jäsenet voivat palauttaa myös tehtäviä. Ominaisuutta voi hyödyntää esimerkiksi seuran sisäisen koulutuksen työkaluna. Uimaliiton koulutuksissa oppimistilat ovat käytössä. Ennakko- ja välitehtävät palautetaan kurssiryhmään, ja materiaalit ovat osallistujien ladattavissa kurssiryhmän sivuilta.

Seuratoiminnan arviointikyselyt

Seuratoimija ja seuratoiminnan laadun arviointi -kyselyillä saadaan arvokasta tietoa muun muassa seuratoiminnan perusasioista, tavoitteista, ilmapiiristä ja jäsenistön toiveista kehittää seuraa. Seura voi lähettää arviointipyyntöjä sähköpostitse haluamilleen henkilöille ja kyselyihin voi vastata anonyymisti. Tuloksia voidaan vertailla ja arvioida eri vastaajaryhmittäin ja kaavioin. Arviointikyselyihin pääset kohasta Työkalut - Arvioinnit.

Pisara kuuluu kaikille seuroille

Aktivoi Pisara seurallesi lähettämällä alla olevat tiedot osoitteeseen finnish.swimming@uimaliitto.fi:
- Seuran nimi ja valmennusryhmät
- Valmentajien nimet ja sähköpostiosoitteet valmennusryhmittäin

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä finnish.swimming@uimaliitto.fi.

Siirry Pisaraan

Ohjeita Pisaran käyttöön

Tästä osiosta löydät ohjeita:

• rekisteröitymiseen
  • kirjautumiseen
  • joukkueiden perustamiseen
  • harjoitepankin käyttöön

Lisenssiurheilijat

Kirjautuminen

Kaikki Blue Card-lisenssin lunastaneet urheilijat voivat kirjautua palveluun omalla käyttäjätunnuksella (sportti-id numero/sähköpostiosoite) ja salasanalla. Valitse KIRJAUDU SPORTTI-TUNNUKSELLA

Kirjoita Käyttäjätunnus-kohtaan joko sähköpostiosoite oiva.esimerkki@meili.fi tai oma sportti-tunnuksesi 12345678.

Kirjoita salasana. Mikäli salasana ei toimi, saat vaihdettua sen kohdasta "Tilaa uusi salasana".

Voit tilata myös kirjautumislinkin käyttäjätilillesi syöttämällä sähköpostiosoitteesi tai käyttäjätunnuksesi (sportti-id) tänne. Saat sähköpostiosoitteeseesi linkin, jonka kautta pääset kirjautumaan sisään palveluun. Voit päivittää salasanasi kirjautumisen jälkeen profiilisivullasi.

Voit pyytää erillistä sisäänkirjautumislinkkiä myös jättämällä salasanakentän tyhjäksi kirjautumislomakkeella.

Huom! Osa sähköpostiohjelmista tulkitsee tämän viestin roskapostiksi. Jos linkki ei ilmesty sähköpostiisi, niin muista tarkistaa myös roskapostikansio.

Seuran valmentaja voi myös kutsua urheilijan (oikea yläreuna) joukkueeseen. Tarvitaan uimarin nimi ja s-posti - > valitse rooli - > käyttäjä –> kutsu. Sen jälkeen urheilija saa Pisarasta viestin, että on kutsuttu joukkueeseen.

Oma Pisara

Kirjautuessasi Pisaraan olet omalla sivullasi (OMA PISARA) jonka näet vasemmasta yläkulmasta.

Avaa harjoite
Tästä voit avata harjoitteita videon tai soittolistan ref# numerolla, esimerkiksi L5048.

Uusimmat harjoitelistani
Täältä löytyy omat soittolistat.

Uutiset
Sivun vasemmassa reunassa on kaikki Pisaran käyttäjiä koskevat uutiset ja keskellä uutiset, jotka koskevat sinun joukkueesi/ryhmäsi jäseniä.

Uudet harjoitteet
Täältä löytyy uudet harjoitteet, jotka ovat viimeksi lisätty Pisaraan.

Profiili
Omaa profiiliasi voit tarkastella etusivun oikeasta laidasta. Tarkemman näkymän saat painamalla näytä profiili painiketta tai viemällä hiiren nimesi päälle oikeassa ylälaidassa ja klikkaamalla minun profiili-kohtaa. Sieltä näet perustiedot itsestäsi, joukkueet/ryhmät joihin kuulut sekä viimeisimmät tapahtumat. Ne ovat avoimia myös kaikille muille profiiliasi tarkasteleville. Voit muokata profiiliasi painamalla muokkaa profiilia painiketta profiilin perustietojen oikealta puolelta. Täyttämällä kentät voit valita mitä tietoja haluat julkaista profiilissasi.

Asetukset kohdasta voit muuttaa profiilisi salasanaa tai sähköpostiosoitetta. Voit myös ladata oman vapaavalintaisen kuvasi profiilikuvaksesi painamalla browse painiketta, josta pääset selaamaan tietokoneesi omia tiedostoja. Valitse tallentamasi kuva, jonka haluat ladata profiiliisi ja paina open. Klikkaa lataa palvelimelle kohtaa ja näin kuvasi tallentuu palvelimelle.

Ollessasi sivulla; oma Pisara näet sivun keskellä oman seurasi ja joukkueesi/ryhmäsi jäsenet. Klikatessasi joukkueesi/ryhmäsi jäsenen nimeä pääset katsomaan hänen profiilinsa tietoja.  Klikatessasi joukkueen/ryhmäsi nimeä pääset oman joukkueen/ryhmäsi sivustolle, josta löydät ryhmäsi jäsenet.

Seuralisenssi ja valmentajat

Rekisteröityminen ja kirjautuminen

Aktivoimalla seuralisenssin saat käyttöösi kattavan palvelun koko seurallesi.

Aktivoi seuralisenssi tästä.

Kun seuran tilaus on aktivoitu, seuran yhteyshenkilö saa kutsun Pisarasta seuran omalle sivulle ylläpitäjäksi.

Kutsun saatuasi rekisteröidy palveluun. Rekisteröitymislomakkeeseen pääset tästä.

Täytettyäsi rekisteröitymislomakkeen voit kirjautua palveluun.

Klikkaa oikeasta yläkulmasta -> kirjaudu Pisara-tunnuksilla.

Kirjoita sähköpostiosoitteesi ja valitsemasi salasana.

Mikäli unohdat salasanasi klikkaa -> unohtuiko salasanasi.

Anna kenttään käyttäjätunnus sama sähköpostiosoitteesi, jota käytit rekisteröityessäsi. Lähetettyäsi sen saat uuden salasanan sähköpostiisi.

OMA PISARA

Avaa harjoite

Uusimmat harjoitelistani
Täältä löytyy omat soittolistat.

Uutiset

Uudet materiaalit
Täältä löytyy uudet materiaalit, jotka ovat viimeksi lisätty Pisaraan.

Profiili

Joukkueiden perustaminen

Joukkueet Pisarassa
Kun seuran lisenssi on aktivoitu ja sillä on yksi ylläpitäjä, voidaan aloittaa Pisaran käyttö. Ylläpitäjä kutsuu uusia käyttäjiä / ylläpitäjiä seuraan.  Ensin luodaan tarvittavat joukkueet, kutsutaan niihin valmentajat (ylläpitäjät) ja sen jälkeen urheilijat.

Joukkueen nimeäminen
Uusia joukkueita luodessa kannattaa nimetä joukkue oman seuran lyhenteellä, esimerkiksi ÅSK Rollo 1, jotta joukkueeseen kutsua pyytävät tunnistavat oman seuran joukkueen. Joukkueita voi luoda lisää sivun vasemmasta sivupalkista ja jokaisella joukkueella tulee olla vähintään yksi ylläpitäjä.

Joukkueiden luominen ja jäsenten kutsuminen
Sivun vasemmasta reunasta näet seurasi ja voit luoda uuden joukkueen. Nimeä joukkue, anna sille kuvaus ja paina tallenna. Joukkueen/ryhmän sivulta näet kutsutut henkilöt ja jo vahvistetut kutsut. Voit lähettää muistutuksen jo kutsutulle käyttäjälle tai poistaa kutsun.

1. Vaihe
Luo uusi joukkue ja nimeä vastuuhenkilö (valmentaja) ja kutsu hänet joukkueeseen ylläpitäjäksi.

Seuraavaksi ruudullesi aukeaa ikkuna johon voit lisätä kutsuttavan henkilön. Täytä kentät (tarvitaan nimi ja s-posti) ja valitse status käyttäjä (urheilija) tai ylläpitäjä (valmentaja), jolla määrität käyttäjän oikeudet.

Valmentaja saa sähköpostiin rekisteröitymislinkin ja tiedon joukkueeseen kutsusta.

2. Vaihe
Sen jälkeen kun valmentajat ovat Pisarassa (sekä seuran alla, että omissa joukkueissaan), kutsutaan urheilijat omiin joukkueisiin. Pisaraan kirjautuneet urheilijat voivat myös pyytää kutsua joukkueeseen. Joukkueen ylläpitäjä hyväksyy kutsun joukkueen omalta sivulta.

HUOM! Mikäli urheilija on jo kirjautunut Pisaraan ja on seuran alla, poista hänet sieltä ja ohjaa hänet pyytämään kutsu omaan joukkueeseen.

Seuran oppimistilat
Lisäksi seuralla voi olla oppimistiloja, jonne voidaan kutsua urheilijoita ja/tai valmentajia tai muita asiantuntijoita. Oppimistilassa voi tehdä tehtäviä, keskustella eri aiheista sekä jakaa materiaalia ryhmän kesken. Oppimistila on voimassa yhden vuoden perustamispäivästä alken.

Sivun vasemmasta reunasta näet seurasi ja voit luoda uuden oppimistilan klikkaamalla -> lisää oppimistila. Nimeä ryhmä, anna sille kuvaus ja paina tallenna. Voit kutsua tilaan esimerkiksi eri ryhmien valmentajia, jossa jaetaan valmentajien kesken asioita.

Joukkueen/ryhmän muokkaaminen
Joukkueen toiminnot > muokkaa joukkuetta. Voit muokata joukkueen nimeä ja kuvausta.

Viestin lähettäminen
Lähetä viesti joukkueen/ryhmän urheilijoille, valmentajille tai kaikille. Voit myös valita yksittäisen henkilön, jolle haluat lähettää viestin rastittamalla henkilön nimen.  Joukkueen jäsenille voit lähettää viestin klikkaamalla kohtaa lähetä viesti, joka löytyy ryhmän jäsenien nimen alta. Ollessasi ryhmäsi valmentaja (ylläpitäjä), löydät kohdasta ryhmän toiminnot lisätoimintoja, joista voit lähettää kutsun uudelle jäsenelle, poistaa jäsenen, lähettää viestin koko joukkueelle tai muokata joukkuettasi.

Harjoituspankki

Harjoitepankki sisältää satoja oheis- ja allasharjoitteita. Ollessasi kohdassa harjoitepankki, voit hakea harjoitteita kohdasta harjoitteiden haku.

Harjoitteiden haku
Hakiessasi harjoitteita, sinun tulee määrittää hakuehdot. Esimerkiksi jos haluat kuivaharjoitteita kehonhallintaan, mene kohtaan Liikehallinta, jonka jälkeen järjestelmä tarjoaa eri vaihtoehtoja. Valitse kehonhallinta, josta löydät erilaisia harjoitteita kehonhallintaan (videoiden kpl.määrä).

Valitessasi harjoitteita järjestelmä pois sulkee haun ulkopuoliset harjoitteet, esimerkiksi jos painat kohtaa - Harjoitusmuoto ja valitset allasharjoitteen, kaikki oheisharjoitukset suljetaan pois. Valitsemasi kategoriat näkyvät sivun yläosassa ja järjestelmä tarjoaa valitsemaasi kategoriaan liittyviä alakategorioita.

Voit poistaa valitsemasi kategorian painamalla sinistä rastia, jolloin järjestelmä jälleen vapauttaa poissuljetut harjoitteet katselutilaan.

Nimi, kuvaus, tekijä tai ref#
Sivun vasemmassa alareunassa voit hakea harjoitteita myös kirjoittamalla tekstikenttään harjoitteen nimen, kuvauksen, tekijän tai ref# numeron. Voit käyttää harjoitteiden hakua samaan aikaan kun olet valinnut kategorioita. Valitse haluamasi kategoria ja kirjoita hakusana, jolloin systeemi tarjoaa sinulle hakua vastaavat vaihtoehdot.

Minun harjoitteeni
Tällä sivulla on omat harjoituslistat ja kansiot.

Viimeksi lisätyt
Täältä löytyvät viimeksi Pisaraan lisätyt harjoitteet.

Harjoitteiden lisääminen harjoitelistalle
Etsi haluamasi harjoite harjoitepankista. Löydettyäsi harjoitteen ja avattuasi sen voit lisätä harjoitteen omalle listallesi kohdasta lisää listalle tai lisää uudelle listalle. Nimeä uusi lista. Mikäli haluat harjoitteita esimerkiksi vapaauintia varten voit lisätä oman listan harjoitteille haluamallasi nimellä. Löydät omat lisäämäsi harjoitteet kohdasta My Favorites ja joukkueiden/ryhmän harjoitteet alla olevista kansioista. Mikäli olet lisännyt muita kansioita, löydät ne myös kyseisestä ikkunasta. Joukkueen valmentajan ominaisuudessa voit myös kommentoida harjoitteita klikkaamalla joukkueesi nimeä kuvan alareunasta.

Inbox kansiosta löydät sinulle henkilökohtaisesti lähetetyt harjoitelistat. Voit raahata listoja kansiosta toiseen pitämällä vasenta hiiren nappia pohjassa ja vetämällä listan haluamasi kansion alle. Voit myös nimetä listat uudelleen, kirjoittamalla haluamasi nimen painettuasi kansiota ja tallenna nimi klikkaamalla rename.

Luo oma harjoite
Sivun oikeasta yläreunasta voit luoda omia harjoitteita. Tallennettuasi harjoitteen se tallentuu Minun harjoitteeni sivulle.

HUOM! Voit arvioida harjoitteen tähdillä yhdestä viiteen kuvan oikeasta yläreunasta.

Harjoitteiden poistaminen
Joukkueen/ryhmän valmentajana voit myös poistaa yksittäisiä harjoitteita tai kokonaisia harjoitelistoja. Yksittäisen harjoitteen voit poistaa listaltasi kuvakkeesta Remove from list. Koko listan voit poistaa kuvakkeesta Poista lista.

Harjoitteiden lähettäminen
Halutessasi voit lähettää harjoitelistoja joukkueellesi tai valitsemillesi henkilöille. Päästäksesi lähettämään harjoitelistan haluamallesi henkilölle klikkaa oikea yläreuna - > lähetä harjoitelista ja valitse vastaanottajat.

Voit lähettää harjoitteet yhdelle henkilölle kirjoittamalla kenttään: Lähetä henkilölle tämän sähköpostiosoite tai klikkaa kohdasta Valitse käyttäjiä joukkueistasi.  Voit myös lähettää harjoitteet joukkueen kaikille jäsenille klikkaamalla ruutua, joka on joukkueesi nimen edellä.

Jos olet klikannut valitse käyttäjiä joukkueistasi, valitse haluamasi henkilöt, joille haluat lähettää harjoitteet sen joukkueen alta jossa henkilöt urheilevat tai valmentavat. Valittuasi henkilöt valitse Ok –painike, jonka jälkeen seuraavassa ikkunasta voit lähettää listan painamalla Lähetä –painiketta. Voit valita haluamasi harjoitelistan valitsemalla sen omasta kansiostasi.