Vesipallon historia - Bra Kunder kirja nyt myynnissä

4.11.2022

Suomen vesipallo on palloilujen kuninkuuslaji. Ainakin mikäli on allekirjoittaneen mielipidettä uskominen. Mielipiteessäni tukeudun vesipallon värikkääseen ja tapahtumarikkaaseen elämäntarinaan, joka saa alkunsa jo 1850-luvun tienoilla. Lajina vesipallo oli mukana jo ensimmäisissä Pariisin olympiakisoissa v. 1900. Vesipallo rantautui Suomeen 1900-luvun ensimmäisinä vuosina.

Kirjoittaja harrasti vesipalloa SM-tasolla 1960–1980-luvuilla ja aineistoa hän keräsi toteuttaakseen yhden unelmansa - vesipallon elämänkerran kirjoittamisen. Vaikka tarina punoutuu vahvasti Simmikseen (Helsingfors Simsällskap), kerrotaan kirjassa myös muiden seurojen toiminnasta ja lajipersoonista.

Runsaasti kuvitettu kirja sisältää tapahtumia ja henkilökuvauksia 120-vuoden ajanjaksolta. Kirja on 144 sivuinen ja on sekä suomen- että ruotsinkielinen.

Kirjan hinta on 25 €. Jokaisesta Uimaliiton kautta myymästä kirjasta menee 10 € vesipallon nuorisotoimintaan.

Tilaukset - krista.teramaa@uimaliitto.fi

Rolf Mikkola