Vuoden uintiurheiluteko -palkinto uimahyppyihin

#UUTINEN #UIMAHYPYT 11.3.2019

Viime viikonloppuna Helsingissä järjestettyjen avoimien nuorten SM-uimahyppyjen yhteydessä palkittiin lajin parhaita myös hieman pidemmällä perspektiivillä. Esillä olivat tutut nimet.

Lauren Hallaselkä, Salla Keckman ja Anni Paloheimo palkintoineen. Kuva: Jussi Salminen

Vuoden 2018 uimahyppääjänä ja Vuoden uimahyppyvalmentajana palkittiin Tiirojen Lauren Hallaselkä ja Salla Keckman. Vielä 15-vuotias Hallaselkä saavutti henkilökohtaisen mitalin nuorten EM-kilpailuissa kesällä 2018 Helsingissä. Tämä hopea oli Suomen ensimmäinen tyttöjen nuorten EM-mitali. Lisäksi hän hyppäsi parinsa Anni Paloheimon kanssa kolmen metrin parihyppyjen pronssille samaisissa kisoissa. Hallaselkä debytoi viime kesänä myös aikuisten EM-tasolla Edinburghissa. Suomi jäi aikuisten kisoissa vaille finaalipaikkoja, mutta Hallaselkä oli lähellä 12 parhaan joukkoa ensimmäisissä aikuisten arvokisoissaan.

Salla Keckman on pitkän linjan uimahyppyvalmentaja Tiiroista. Hän on ollut osa monen maajoukkuehyppääjän valmennuspolkua vuosien saatossa ja hän valmentaa seuransa tasokasta junioriryhmää.

Vuoden urheiluteko hyppyparille

Lauren Hallaselän ja Anni Paloheimon huikea venyminen ja parihyppyjen pronssimitali viime kesän nuorten EM-kilpailuissa arvostettiin Vuoden 2018 uintiurheiluteoksi. Parihypyissä mitalia ei ollut ennen tullut ja kaksikko oli Helsingissä kisatun suoran finaalin toiseksi nuorin hyppypari. Tuloksen kovuutta ja hyppääjien voitontahtoa alleviivasi myös se, että kaksikko harjoittelee melko vähän yhdessä.

Paloheimolle perinteikäs kiertopalkinto

Nuorten SM-kisojen palkintojenjaossa luovutettiin myös perinteikäs Toivo Aron muistopalkinto. Uimaliiton toiminnanjohtaja Sanna Airaksinen luovutti sen 16-vuotiaalle Anni Paloheimolle. Parihyppyjen nuorten EM-pronssimitalisti kuorrutti viime kautensa komeasti heinäkuun lopulla Kiovan nuorten MM-kilpailuissa, joissa Paloheimo saavutti metrin ponnahduslaudan finaalissa seitsemännen sijan.

Toivo Aron muistopalkinto osoitetaan vuosittain lupaavalle nuorelle uimahyppääjälle. Palkinto on vuodelta 1937, jolloin Aro sai sen Uimaliitolta. Toivo Aro oli ensimmäinen suomalainen uimahyppyjen olympiaedustaja.

Lue lisää: Vuoden 2018 parhaat urheilijat ja valmentajat (8.3.2019)