Viestiä MM-finaaliin – täältä tullaan!

#UUTINEN 12.12.2018

Keskiviikon MM-finaalijaksoon saatiin suomalaisittain lisää vipinää, kun vapaauintiviestijoukkue porhalsi myös loppukilpailuun. Finaalialtaassa ui viisi suomalaista!

Kuva: Jussi Salminen

Suomen sekajoukkue saavutti finaalipaikan 4x50 metrin vapaauintiviestissä. Andrei TuomolaAri-Pekka LiukkonenJenna Laukkanen ja Mimosa Jallow uivat vain 11 sadasosasekunnin päähän Suomen ennätyksestä tuloksella 1.31,51 ja sijoittuivat alkuerien seitsemänneksi. Finaali kisataan keskiviikkona klo 14.44. Joukkueen osuusajat 22,10, 20,91, 24,34 ja 24,16 kielivät siitä, että tuloksessa on vielä pikkuisen ilmaa, mikäli vaihdot onnistuvat hyvin.

Keskiviikkona kisataan myös naisten 50 metrin rintauinnin MM-finaali, jossa nähdään Jenna Laukkanen ja Ida Hulkko klo 13.41.

Jallow ja Pöytäkivi karsiutuivat satasillaan

Mimosa Jallow ui keskiviikkoaamuna myös 100 metrin vapaauinnin aikaan 55,11, mikä on vaatimaton hänen ennätykseensä nähden (53,55), mutta päivän fokus oli viestiuinnin 50-metrisellä.

– Eihän tuo nyt hyvä aika ole, mutta pääsee vielä viestiin rähisemään. Aika paljon väsytti aamulla, kun täällä on iltakisat niin myöhään, ettei pääse ajoissa nukkumaan, Jallow raportoi satasensa jälkeen.

Välieriin olisi vaadittu 53,82, eli Jallow'lle varsin realistinen rima.

Riku Pöytäkivi pääsi tositoimiin MM-kisojen toisena päivänä satasen perhosuinnissa. Uinti kulki aikaan 51,90, mikä ei tyydyttänyt uimaria itseään.

– Perusuinti olisi riittänyt mutta aina se ei lähde. Eka vinsta oli tosi jäykkä, siihen meni voimat. Mutta valmistautumisessa ei ole ollut mitään ongelmia. Sekariviesti sitten huomenna ja vinsta perjantaina, Pöytäkivi kertoi.

Helsingfors Simsällskapin edustaja pitää Suomen ennätystä lukemin 51,17, ja välierien karsintarajan (51,35) hän on alittanut urallaan neljä kertaa.

Uimaliiton MM-kisasivu

Suora lähetys keskiviikon finaaleista Yle Areenassa