Uinnin aluevalmennusjärjestelmän infoissa saatiin paljon keskustelua

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 28.4.2023

Opetus- ja kulttuuriministeriön tukemassa valmennus ja koulutustoiminnan kehittämishankkeessa on yhtenä tavoitteena luoda suomalaiseen uintiurheiluun toimiva aluevalmennusjärjestelmä kaikille neljälle lajille.

Huhtikuun UimaliittoLIVEssä esiteltiin hanketta kokonaisuutena eri lajien näkökulmasta sekä uinnin alueellisia infoja pidettiin tämän viikon aikana viisi. Yhteensä tilaisuuksiin osallistui yli 80 uintitoimijaa. Keskustelu oli monialaista ja laajaa. Uimahyppyjen, taitouinnin sekä vesipallon infot pidetään loppukevään/alkukesän aikana.

Keskusteluissa aluevalmennusjärjestelmä nähtiin positiivisena asiana ja ennen kaikkea tärkeänä tulevaisuuden toimintamallina. Uuteen kokonaisuuteen kuuluvan TASO 1 -valmentajakoulutuksen järjestäminen alueittain sai erittäin positiivisen palautteen seurakentältä.

Seurakentän suurin huoli on tulevaisuus hankkeen päättymisen jälkeen. Saadaanko rahoitus tulevaisuudelle järjestymään niin, että toiminta jatkuu ja sitä voidaan kehittää myös tulevaisuudessa suunnitelman mukaisesti. Toinen keskustelua nostattava huoli oli aluevalmentajalle resurssoitu tuntimäärä pilottivaiheessa, joka todettiin melko pieneksi.

Hankkeen koordinaattori Juha Turunen on tyytyväinen uinnin infojen antiin ja uskoo hankkeen tulevaisuuteen.

– Jostain on kuitenkin lähdettävä liikkeelle ja kun toiminta saadaan käyntiin suunnitellusti, on tulevaisuuden näkökulmasta kehitysmahdollisuudet paremmat ja taloutta helpompi suunnitella. Näin Uimaliitossa vahvasti uskomme, Turunen sanoo.

Uimahyppyjen, taitouinnin sekä vesipallon infoista tiedotetaan lähempänä Uimaliiton nettisivuilla sekä sosiaalisessa mediassa.

Henkilöt

Juha Turunen