Uimaliitto on päivittänyt antidopingohjelman ja laatinut kilpailumanipulaationtorjuntaohjelman

#UUTINEN 17.3.2023

Suomen Uimaliiton antidopingohjelman päivitys oli ajankohtainen vuoden 2023 alussa. Antidopingohjelma päivitetään Suomen urheilun eettisen keskuksen eli SUEK ry:n ohjeiden mukaisesti määräajoin. Antidopingohjelman rinnalle on tullut kilpailumanipulaationtorjuntaohjelma, joka tehtiin Uimaliitolle antidopingohjelman päivityksen yhteydessä.

Osana tätä kilpailumanipulaation torjuntaohjelmaa ja vastuullisuustyötä Suomen Uimaliitto on päättänyt, että kaikkien Uimaliiton uintiurheilulajien toimitsijoiden ja tuomareiden tulee suorittaa kilpailumanipulaation torjuntaohjelma Reilusti paras -verkkokoulutus. Tästä eteenpäin Reilusti paras -verkkokoulutus tulee olla suoritettuna ennen kuin uusille koulutettaville myönnetään toimitsija- tai tuomarikoulutuksesta meriitti SuomiSporttiin suoritetusta koulutuksesta. Koulutus löytyy SUEK:n sivuilta tämän linkin kautta.  Uimaliitto suosittelee, että myös kaikki tuomarit sekä toimitsijat suorittaisivat Reilusti paras -verkkokoulutuksen mahdollisimman pian, jo ennen kortin uusimista.

Samalla Suomen Uimaliitto edellyttää osana antidopingohjelmaa, että kaikki kansallisiin arvokilpailuihin osallistuvat 16-vuotiaat ja sitä vanhemmat uintiurheilijat suorittavat SUEK:in Puhtaasti paras -verkkokoulutuksen. Puhtaasti paras -verkkokoulutuksen suorittaminen on myös edellytys kansallisiin arvokilpailuihin valmentaja-akreditoinnin saamiseksi. Kansallisiksi arvokilpailuiksi luetaan Ikäkausimestaruusuinnit, GP-uinnit ja SM- ja NSM-kilpailut, eli tämä pykälä on voimassa ensimmäisen kerran ensi kesän NSM/SM-kisoissa 15.–18.6.2023 Porissa. Edellytys ei koske Masters -kilpailuja.

Muistutemme vielä, että tarkistathan antidopingsäännöt erityisesti kohdan ”erivapaus urheilijan lääkityksessä”. Erivapaus koskee urheilijoita, joilla on käytössään/suunnitteilla lääkitys, joka on kiellettyjen aineiden listalla. Tarkista kaikki antidopingohjeistukset täältä.

Lisätietoja aiheesta antaa:

Tommi Pulkkinen