Uimaliiton urheilijaedustajisto on aloittanut toimintansa – tavoitteena urheilijanäkökulman nostaminen päätöksentekoon

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 8.12.2022

Uimaliittoon on perustettu oma urheilijaedustajisto. Edustajiston tavoitteena on lisätä vuorovaikutusta urheilijoiden ja liiton välillä sekä toimia urheilijoiden edunvalvojana. Edustajisto toimii epävirallisena elimenä syksyyn 2023 saakka, jolloin valitaan ensimmäinen virallinen edustajisto.

Uimaliiton tehtävänä on palvella ja edistää suomalaista uintiurheilua ja uimataitoa. Uintiurheilun lajit, erityisesti uinti, ovat perinteisiä menestyslajeja. Globaaleina kilpailtuina lajeina, menestyksen ja osaamisen painopistealueet ovat Uimaliitossa suuressa roolissa koko kansan liikuttamisen ja uimataidon vaalimisen ohella.

Valmistellakseen virallisen toiminnan aloitusta on kaikista lajeista koottu urheilijaedustajisto, joka toimii epävirallisena elimenä vielä vuoden 2023 syyskokoukseen saakka. Sen tehtävänä on valmistella tulevia käytäntöjä, pohtia yhteistyön muotoja, mutta jo nyt tuoda urheilijoiden ääntä keskusteluun ja nostaa näkökulmia päätöksentekoon. Lisäksi tavoitteena on lisätä keskinäistä ymmärrystä tavoitteista ja toimenpiteistä uintiurheilun edistämiseksi.

Uimaliiton urheilijaedustajisto on askel useampien lajien urheilijoiden järjestäytymisen jalanjäljissä. Joukkueurheilijat aloitti monen joukkuelajien pelaajien edunvalvontajärjestönä ja yksilöurheilulajeista muun muassa yleisurheilijoilla on tuore edunvalvoja.

Urheilijaedustajiston puheenjohtajana toimii kesällä aktiiviuransa huippu-uimarina lopettanut Mimosa Jallow.

”Tavoitteenamme on edistää yhteistyötä Uimaliiton ja urheilijoiden välillä. Vuorovaikutuksen lisääntyminen on meille ensiarvoisen tärkeää. Lisäksi haluamme tuoda urheilijan näkökulmaa entistä enemmän esille”, täsmentää Jallow.

Urheilijaedustajistoon kuuluvat Jallowin lisäksi uinnista Petra AnsarantaRonny BrännkärrSusanne HirvonenTuomas KiviluomaJesper LietzenMeri-Maari Mäkinen ja Fanny Teijonsalo, taitouinnista Pinja Kekki ja Iiris Nurmi sekä vesipallosta Iivari Mäki. Uimahyppyjen osalta kokoonpano täydentyy tulevan vuoden aikana.

Urheilijaedustajiston rooli virallistetaan vuoden 2023 syyskokouksessa. Syksyllä 2023 käydään myös ensimmäiset edustajistovaalit. Tuolloin kokoonpanoon äänestetään kuusi (6) uinnin edustajaa, kaksi (2) uimahyppyjen edustajaa, kaksi (2) taitouinnin edustajaa sekä kaksi (2) vesipallon edustajaa. Toimikaudet edustajistossa on kahden vuoden mittaisia ja erovuoroisia on vuosittain puolet jäsenistä. Ehdolle voivat asettua kaikki yli 15-vuotiaat lisenssiurheilijat ja äänioikeus on kaikilla lisenssiurheilijoilla.

Urheilijaedustajiston perustaminen starttasi liittohallituksen päätöksellä jo vuonna 2021. Uimaliiton puheenjohtaja Ville Riekkinen on tyytyväinen, että urheilijat ovat aktiivisia ja kannustaa matalankynnyksen avoimeen kommunikaatioon.

”Liittohallituksen tahtotila on, että Uimaliitto käy avointa keskustelua ja lisää kommunikaatiota niin jäsenseurojemme kuin urheilijoidemme suuntaan. Urheilijaedustajiston tuominen liiton organisaatioon on luonteva askel tällä polulla ja antaa urheilijoille uudenlaisen väylän tuoda näkemyksensä ja ajatuksensa esiin. Odotamme sujuvaa ja rakentavaa yhteistyötä urheilijaedustajiston kanssa koko uintiurheilun kehittämiseksi”, sanoo Riekkinen.

Urheilijaedustajistoon saa yhteyden sähköpostilla urheilijaedustajisto@uimaliitto.fi sekä Instagram-tilin @uintiurheilun_urheilijaedustajisto -kautta.