Uimahyppyjen TASO 1 -koulutuksesta uusia valmentajia lajin pariin

#UUTINEN #UIMAHYPYT 23.11.2021

Uimahyppyjen TASO 1 valmentajakoulutus järjestettiin Vantaalla ja Helsingissä syys–marraskuun aikana. Koulutus koostui kahdesta kahden päivän viikonlopusta.

Ensimmäisessä osiossa keskityttiin pedagogisiin taitoihin ja toinen osio painottui lajitekniikkaan.

– Ensimmäisessä osiossa käytiin läpi ohjaamisen teoriaa ja käytännössä sitä, miten asioita opetetaan. Valmentajakoulutus sujui kokonaisuudessaan todella hyvin, kouluttajana toiminut Taina Karvonen kertoo.

Yhteensä koulutukseen osallistui 27 henkilöä ympäri Suomea. Osallistujia oli Helsingistä, Vantaalta, Salosta, Tampereelta ja Jyväskylästä.

– Oli ihanaa, että osallistujia oli paljon ja eri puolilta Suomea. Saamme paljon uusia valmentajia hyppyjen pariin. Korona-aika vaikutti varmasti osaltaan koulutuksen suosioon, koska koulutuksia ei ole ollut vähään aikaan. Se, että koulutus myytiin loppuun ja tulijoita olisi ollut vieläkin enemmän kertoo myös siitä, että laji ja valmentaminen kiinnostaa. Halutaan oppia ja tehdä asioita lajin eteen, Karvonen arvioi.

Karvosen lisäksi kouluttajana toimi Satu Uusitalo. TASO 1 valmentajakoulutukset sisältävät käytännönläheisten viikonloppujen lisäksi muutaman lyhyen verkkokurssin, jotka käsittelevät vastuullisuutta, yhdenvertaisuutta ja uintiurheilua yleisesti.

– Oli positiivinen yllätys, että koulutus myytiin loppuun ja tulijoita olisi ollut enemmänkin. Tästä syystä koulutuksen toinen osio jaettiin kahtia, osiot pidettiin Tainan vetämänä Vantaalla ja Satun vetämänä Helsingissä. Näin saimme pidettyä ryhmäkoot kohtuullisina. Olen tyytyväinen, että uimahyppyjen valmentajakoulutukset saatiin startattua nyt syksyn aikana ja saimme mukaan huippukouluttajat, Uimaliiton lajipalvelukoordinaattori Krista Salonen kertoo.

Uimaliiton tavoitteena on tarjota koulutuksia säännöllisesti ja saada valmentajia koulutuspolulle ja myös pitää heidät siinä. Myös seuroja halutaan ottaa mukaan koulutuksien suunnitteluun.

– Esimerkiksi uimahyppyjen kehittämisillassa ideoitiin paljon uutta koulutuksiin liittyen. Uimahyppyjen ydinryhmä on ollut aktiivinen ja heiltä olemme saaneet tärkeää palautetta ja ideoita tulevaa varten. Koulutuspäällikkömme Joni (Toivola) on luonut meille hienon kokonaisuuden, Salonen kertoo.

Ensi vuodelle uimahyppyihin on luvassa mm. tuomarikoulutus sekä TASO 2 valmentajakoulutus. Lisäksi uimahyppyjen nuorten olympiavalmentaja Salla Sofieva vetää muutamia valmentajille suunnattuja webinaareja, joista ensimmäinen on joulukuussa.