Pasi Salonen Uimaliiton toiminnanjohtajaksi

#UUTINEN 5.5.2023

Suomen Uimaliiton toiminnanjohtajan tehtävää tammikuusta 2023 alkaen väliaikaisesti hoitanut Pasi Salonen on nimitetty Uimaliiton toiminnanjohtajaksi. Salonen aloittaa tehtävässä välittömästi.

– Olen äärettömän iloinen tästä nimityksestä ja siitä, että saan tehdä työtä uintiurheilun edistämiseksi yhdessä seurojen, Uimaliiton henkilöstön ja liittohallituksen kanssa. Kuluvan vuoden aikana olemme ottaneet askeleita hyvään suuntaan ja nyt voimme kiihdyttää vauhtia. Tulemme tiivistämään yhteistyötä seurojen ja sidosryhmien kanssa, unohtamatta urheilijoita ja valmentajia, olemme läsnä arjessa, Salonen kommentoi.

Salosella on erittäin hyvä uintiurheilun ja sen toimintaympäristön tuntemus, laajaa osaamista ja kokemusta kaikista Uimaliiton neljästä lajista sekä valmis verkosto niin uintiurheilun sisältä kuin muissakin keskeisissä sidosryhmissä. Salonen on hoitanut toiminnanjohtajan tehtävää ansiokkaasti, tuonut liiton toimintaan tarvittavaa vakautta ja osoittanut tiimeineen vankkaa näkemystä toiminnan kehittämiseksi. Salosen sitoutuminen ja omistautuminen suomalaisen uintiurheilun edistämiseksi on vankkumatonta. Uimaliitossa Salonen on työskennellyt vuodesta 2018 ja uintiurheilun parissa vuodesta 2000 alkaen.

Uimaliiton liittohallitus toteutti toiminnanjohtajan rekrytoinnin yhteistyössä Mercuri Urvalin kanssa. Rekrytointiprosessi aloitettiin loppuvuodesta 2022 kartoittamalla jäsenseurojen näkemyksiä toiminnanjohtajaksi valittavaan henkilöön liittyen.

– Halusimme prosessin alkuun kuulla jäsenseurojemme ajatuksia. Vastauksissa korostui toiveet uintiurheilun hyvästä tuntemuksesta. Haussa oli mukana yhteensä 30 henkilöä, mikä osoittaa, että kiinnostus tehtävää kohtaan oli laajaa. Saimme paljon kovatasoisia hakemuksia, ja olen hyvin tyytyväinen saadessamme Pasi Salosen vastaamaan liiton operatiivisen puolen johtamisesta. Salosen valinta tehtävään mahdollistaa sujuvan siirtymän eteenpäin liiton strategian mukaisesti, tavoitteidemme saavuttamisen sekä lajiemme ja palveluidemme kehittämisen yhdessä jäsenseurojemme kanssa, Uimaliiton liittohallituksen puheenjohtaja Ville Riekkinen kertoo.

Salonen lähtee luottavaisin mielin rakentamaan Uimaliiton tulevaisuutta.

– Uskon, että yhdessä saavutamme hyviä tuloksia niin urheilullisesti kuin toiminnallisestikin, ja nostamme koko lajiyhteisömme toiminnan seuraavalle tasolle. Tästä on hyvä jatkaa yhteistä matkaa, nöyrällä mielellä ja yhdessä toimien. Ollaan ylpeitä uintiurheilusta, meidän lajeistamme toteaa Salonen.

Uimaliiton lajeja ovat uinti, uimahypyt, taitouinti ja vesipallo. Uimaliittoon kuuluu lähes 140 jäsenseuraa, joita liitto palvelee sen strategisten painotusten mukaisesti. Osaamisen vahvistaminen, rohkeus menestyä ja uinnin mahdollistaminen koko kansan liikuntana pitävät Uimaliiton pinnalla tulevaisuudessa.

Lisätiedot:

Ville Riekkinen