Liukkoselle huippustartti MM-Budapestissa

#UUTINEN 25.7.2017

Vapaauimarina tunnettu Ari-Pekka Liukkonen nousi Suomen toiseksi nopeimmaksi rintauimariksi Budapestin MM-kisojen avauksessaan tiistaina. Vapaauinnit alkavat hänellä keskiviikkona.

Ari-Pekka Liukkonen huokui huippunopeutta tiistaiaamun MM-avauksessaan. Kuva: Jussi Salminen

Ari-Pekka Liukkonen halusi hyvän startin MM-uinneilleen Budapestissa ja sen hän totisesti saikin 50 metrin rintauinnissa. Cetusta edustava Liukkonen kiiti eränsä voittoon tuloksella 27,66 ja nappasi mukavan 21. sijan sivulajissaan.

– Se oli hyvä uinti kaiken kaikkiaan, ei sattunut mitään mokia, ja kolme kymmenystä parannusta ennätykseen, ja vielä noin lähelle semifinaaleja. Ihan hyvin vapaauimarille, Liukkonen naureskeli silminnähden tyytyväisenä.

Hän nousi tuloksellaan myös Suomen tilastossa kaikkien aikojen toiseksi nopeimmaksi ohi Andrei Tuomolan ja Sami Aaltomaan. Eetu Karvonen pitää rintauintisprintin Suomen ennätystä lukemilla 27,39 vuodelta 2009.

16 uimaria eteni illan välieriin, mutta kertayrityksellä semifinalistit eivät olleet selvillä, sillä 16. sija jaettiin peräti kolmen uimarin kesken tuloksella 27,39. Liukkonen jäi tästä uusinnasta siis vain 0,27 sekuntia. Swim off kisan voitti lopulta Slovenian Peter Stevens ajalla 27,38.

– Kyllä tämä uinti antaa itseluottamusta näille kisoille, Liukkonen sanoi.

Hän ui keskiviikkona 100 metrin vapaauinnin ja perjantaina päämatkansa 50 metriä vapaata.

Sekajoukkueen viestiä ei nähdä keskiviikkona

Suomen startti sekajoukkueiden 4x100 metrin sekauintiviestiin keskiviikolle on peruutettu. Matias Kosken olkapään kunto ei salli enempää kilpailuvauhtisia startteja, ja hänelle oli kaavailtu kyseisen viestin ankkuriosuutta. Koska viestiin ei saada parasta mahdollista kokoonpanoa, se päätettiin peruuttaa. Edellisissä MM-kilpailuissa Suomi sijoittui tässä viestissä 11. sijalle.

MM-fiilikset tuoreimpina Uimaliiton Twitterissä

Kuvasatoa Uimaliiton Instagramissa