Kilpailupäällikkö Salonen: maajoukkueuimarit kisaavat tällä viikolla

#UUTINEN #UINTI 8.6.2020

Kilpailupäällikkö Pasi Salonen vahvisti uintikilpailujen tekevän paluun koronakevään jäljiltä

Pinnalla pureutuu tällä viikolla uintikilpailuihin. Äänessä kilpailupäällikkö Pasi Salonen.

Päivän polttava kysymys. Milloin Suomessa kisataan taas uima-altaassa?

- Kilpailuille on annettu vihreä valo ja ensimmäinen uintikilpailu päästään toteuttamaan kuluvan viikon lauantaina Tampereella. Maajoukkueuimarit pääsevät kilpailemaan pienimuotoisessa kutsukilpailussa. Kilpailu järjestetään yhteistyössä Tampereen kaupungin, Tampereen Uinnin Tuen sekä Uimaliiton kesken. Hienoa, että saatiin kilpailu järjestettyä ja pystymme tarjoamaan uimareille mahdollisuuden testata, miten korona aikana tuloskuntoa on pystytty ylläpitämään. Kannattaa siis viritellä livetiming valmiuteen lauantain kisaa varten, kello 18.30 startataan.

Hyvin poikkeuksellinen kevät takana ja kilpailuja jouduttiin perumaan. Miten kilpailupäällikkö on käyttänyt aikansa vallitsevassa tilanteessa?

- Kevät on todella ollut poikkeuksellinen niin työn puolesta kuin myös kotioloissa. Työpöydällä on ollut muunmuassa avovesiuintitapahtuman ja SM-kisan kehittämistä, tuomari- ja toimitsijakoulutusta on kehitetty sekä otettu käyttöön verkkokoulutusalusta, arvokilpailukonseptia on mietitty ja historian ensimmäiset arvokilpailuhakijoiden haastattelut pidettiin kevään aikana. Paljon hienoa juttuja on tulossa.

Olet ollut kohta 2 vuotta Uimaliiton kilpailupäällikkönä. Mitä tänä aikana on kilpailujen näkökulmasta tapahtunut, millä tasolla kilpailut ovat tällä hetkellä Suomessa?

- Aika on mennyt vauhdikkaasti, monta muutosta oli vireillä, kun taloon tulin. Tilastointiohjelmisto oli juuri vaihtumassa ja lisenssikauppa uudistui myös ensimmäisen vuoden aikana. Nämä muutokset työllistivät kohtalaisen paljon.

Kohokohtana voidaan pitää kevään 2019 Arena Helsinki Swim Meet tapahtumaa, kisa rakannettiin kasaan varsin pikaisella aikataululla. Onneksi ympärillä oli loistava tiimi, jonka kanssa järjestelyt saatiin kunnialla maaliin. AHSM kisa on konseptina sellainen, jonka suuntaan tapahtumien tulisi Suomessa mennä. Hienoa on ollut myös huomata, miten monella paikkakunnalla ajatellaan kilpailua jo tapahtumana ei vain ajanotto tilaisuutena.

Mitä tavoitteita liitolla on kilpailujensa suhteen? Miltä kilpailukalenteri ja itse kilpailut näyttävät tulevaisuudessa?

- Uimaliiton tehtävä on tukea seuroja kilpailuiden järjestämisessä ja huolehtia, että jäsenseuroilla olisi mahdollisuudet toteuttaa kilpailutoimintaa. Jatkossa tulemme painottamaan arvokilpailuvalinnoissa entistä enemmän olosuhteisiin sekä tukemaan järjestävää seuraa myös altaan ulkopuolisissa tapahtumajärjestelyissä.

Kilpailukalenterissa isona kehityskohteena tulevaisuudessa on pitkänaltaan kilpailuiden määrän kasvattaminen.

Tavoitteena on myös kehittää Suomeen perinteikäs kansainvälinen uintikilpailu Suomeen. Mitä se vaatii?

- Perinteikäs kansainvälinen kilpailu Suomessa on ehdottomasti työlistan kärkipään juttuja tulevina vuosina. Aihio meillä on jo olemassa, Arena Helsinki Swim Meet -kisasta saadaan varmasti tehtyä kovatasoinen ja haluttu kilpailu tulevaisuudessa.

Tavoitteeseen pääseminen edellyttää yhteistyötä koko kotimaiselta uintiperheeltä. Otetaan kisa mukaan puheisiin hyvänä juttuna ja kerrotaan siitä eteenpäin, kun maailmalla kuljetaan. Positiivisella asenteella ja koko yhteisön voimalla meillä on mahdollista kehittää siitä Pohjoismaiden vetovoimaisin kilpailu.

Asiasanat

Pinnalla