Harri Juslén: Yhteistyössä tärkeintä tiimihenki

#TARINA #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 8.2.2021

Jani Sievinen, Antti Kasvio, Vesa Hanski ja Harri Juslén. Suomen vuoden 1990 nuorten EM-kisojen 200 metrin vapaauinnin pronssimitali viestijoukkue.

Yli 30 vuotta myöhemmin Uimaliiton yhteistyökumppani Intersport Sellon kauppias Juslén istuu työhuoneessaan muistelemassa 90-luvun alun aikoja. Intersport-kauppiaan uintiura päättyi reilun vuoden päästä kilpailuista syksyllä 1991.

– Homma jäi kesken, se on selvä. En kuitenkaan tykkää jossitella, uran loppuminen oli monen asian summa. Kahden treenin päivissä käytin jopa 4 tuntia päivässä treenimatkoihin. Sehän ei ollut millään tavalla järkevää harjoittelun ja levon kannalta. Tämä olisi jollain tavalla pitänyt ratkaista, mutta muuttaminen lähemmäksi valmentajaa ja treenipaikkaa ei silloin ollut taloudellisesti mahdollista. Tuossa vaiheessa ja jopa nuorempana urheilijan on tehtävä todella isoja päätöksiä satsataanko kaikki urheiluun ja treenaamiseen. Jotta satsaaminen urheiluun on mahdollista, tulee kaikki olosuhteet ja taustatuki olla täydellisesti kunnossa, Juslén sanoo.

Nuorilla urheilijoilla on paremmat olosuhteet luoda ammattilaisura kuin 30 vuotta sitten. Urheilun ympärille rakentuva kokonaisuus on viety useilla paikkakunnilla pitkälle ja myös opintomahdollisuudet urheilu-uran aikana ovat huomattavasti paremmat. Lisäksi sosiaalinen media mahdollistaa uudella tavalla yksilöille oman näkyvyyden ja esimerkiksi yritystoiminnan rakentamisen. Urheilija on media.

– Olosuhteet ovat tulleet huimasti eteenpäin. Ammattilaisuus, kokonaisvaltainen tekeminen, valmennus ja taustajoukot. Ei urheilija pysty uraa yksin tekemään, Juslén sanoo.

Uran päättymisen jälkeen Juslén hoiti opiskelut pois ja päätyi IT-alalle vuonna 1996. Takaraivossa oli kuitenkin ajatus yrittäjyydestä, ja vuonna 2004 hän aloitti Intersport-kauppiaana Turun keskustassa. Kaikkiaan Turussa vierähti kauppiaana 13 vuotta.

Intersport Sellossa Harri ja Kati Juslén aloittivat keväällä 2020. Espoossa sijaitseva Sellon kauppakeskus on yksi Suomen vilkkaimmista kauppapaikoista, jossa riittää sekä haasteita että mahdollisuuksia.

– Yrittäjyys oli tosiaan mielessä jo 90-luvulla, mutta näin jälkikäteen ihan hyvä, ettei ”Harrin sukellus ja räpylä” toteutunut.  Verkon myötä ala on muuttunut valtavasti. Ihmisillä on koko maailma taskussaan, kun puhelimessa on saavutettavissa koko maailman valikoima, Juslén luonnehtii ja jatkaa:

– Kaikille kaikkea ei toimi. Se on tuottanut myös tuskaa, kun ajatusmaailma on ollut, että palvellaan kaikkia asiakkaita. Kauppakohtaista liikeideaa pitää luoda. Meillä uinti on nyt hyvä esimerkki, siihen panostetaan.

Juslèn ei usko, että urheilukauppa siirtyy tulevaisuudessa kokonaan verkkoon.

– Urheilukaupassa on tarve kivijalkakaupalle. Ihmiset haluavat edelleen osaavaa asiakaspalvelua. Halutaan nähdä ja kokea ja ihmiset ovat valmiita satsaamaan laatuun. Mutta on pystyttävä palvelemaan monikanavaisesti, se on selvä, Juslén vastaa 15 vuoden kauppiaskokemuksella.

Nykyaikaista yhteistyötä

Vuoden alussa Intersport Sellosta tuli suomalaisen uintiurheilun ykköskauppa, kun yhteistyö Uimaliiton ja Speedon kanssa alkoi. Yhteistyön myötä kivijalkakaupan lisäksi uintiyhteisölle aukesi kaksi verkkokauppaa: Speedo Team Proshop sekä Ui Elämäsi Kuntoon.

Yhteistyöstä Juslén odottaa nykyaikaista kaksisuuntaista tiimityötä.

– Kyllähän sponsoroinnin kenttä Suomessa on kirjava, mutta ajatus molemminpuolisesta yhteistyöstä on vuosien saatossa jatkuvasti lisääntynyt. Jos ennen sponsorointi oli enemmän tukemista, tänä päivänä seurat ja urheilijat ymmärtävät, että jos ammattimaisesti toimitaan, yhteistyön pitää olla kaksisuuntaista.

Uimaliiton vuoteen 2024 yltävän strategian keskeisenä arvona on yhteisöllisyys. Tämä toistuu myös Juslénin puheissa.

– Minulle tärkeää on, että yhteistyössä on tiimihenki. Haluan tietenkin, että suomalainen uintiurheilu menestyy ja teen osani sen eteen. Samalla tavalla uskon, että yhteistyössä vastapuoli haluaa minun menestyvän, Juslén luonnehtii.

Ostoksille:
Speedo Team Proshop