Et ole yksin -verkkokoulutus antoi Nivalan Saukoille hyviä ohjeita erilaisiin tilanteisiin

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 3.12.2021

Et ole yksin -verkkokoulutus tarjoaa kaikille urheiluseuroissa toimiville henkilöille välineitä puuttua epäasialliseen käytökseen, häirintään ja väkivaltaan. Koulutuksessa käydään läpi aiheita, kuten henkinen ja fyysinen väkivalta ja kiusaaminen, seksuaalinen häirintä, lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset, lastensuojelu ja itsemääräämisoikeutta vahvistava valmennus.

Verkkokurssi on kaikille avoin ja ilmainen. Kurssi on suunnattu erityisesti urheiluseurojen valmentajille, työntekijöille ja vapaaehtoisille. Verkkokoulutus sisältää erilaisia harjoituksia ja tehtäviä, ja se kestää noin tunnin. Koulutus on mahdollista suorittaa osissa.

Nivalan Saukoista verkkokoulutuksen on käynyt koko hallitus sekä kaikki 18 ohjaajaa ja valmentajaa. Seura suosittelee kaikille seuratoimijoille verkkokurssin käymistä.

– Kurssi oli hyvä ja antaa hyvät ohjeet, miten toimitaan eri tilanteissa. Se herätteli myös itseäni pitämään silmät ja korvat auki muuallakin kuin lasten harrastuksissa, Nivalan Saukkojen puheenjohtaja Kirsi Mäkinen kertoo.

Seura kokee, että valmentajilla ja muilla seuran henkilöillä on verkkokurssin käytyään paremmat valmiudet puuttua epäkohtiin ja uskoo, että heille on helpompi tulla kertomaan asioista, mikäli siihen on aihetta. Seuran kanta on ehdottomasti se, että epäasialliseen käytökseen on puututtava heti.

– Häirintää on niin monessa muodossa ja siksi meidän jokaisen on tärkeä huomata pienetkin asiat. Jokainen reagoi häirintään eri lailla, eikä välttämättä tuo sitä ilmi porukassa. Emme hyväksy minkäänlaista häirintää seuramme toiminnassa ja haluamme taata turvallisen ja välittävän ilmapiirin mukavan harrastuksen parissa. Mielestäni seurassamme on avoin ilmapiiri kaiken ikäisten kanssa, Mäkinen sanoo.

Saukoissa vastuullisuus huomioidaan niin, että seura järjestää vuosittain koulutuksia ja tarjoaa näin laadukkaan valmennuksen uintiryhmissään. Uintiryhmissä on käytössä pelisäännöt ja säännölliset infot ennen kauden aloitusta. Seurassa on myös käyty Vastuullinen valmentaja -verkkokoulutusta.

– Verkkokoulutuksesta saa hyviä eväitä turvallisen toimintaympäristön kehittämiseen. Tarkastelimme näitä osa-alueita myös Tähtiseura-auditoinnissa, Mäkinen avaa.

Mäkinen huomauttaa, että Et ole yksin -palvelun sivuilta löytyy monipuolisesti erilaisia työkaluja seuran toiminnan tueksi. Nivalan Saukot ovat lisänneet seuran nettisivuille Et ole yksin -logon sekä seuran toimintakäsikirjan ja pelisäännöt.

Et ole yksin -palvelu:

Chattaa