Airaksinen: Toimittaja Roimela nosti esiin tärkeän asian

#BLOGI #UINTI 23.3.2021

Keskisuomalaisen urheilutoimittaja Tommi Roimela kirjoitti ansiokkaan kommentin (Keskisuomalainen 21.3.), miten Suomi pysyy mukana kiristyvässä kilpailussa uinnin kaltaisessa kansainvälisesti erittäin kilpaillussa lajissa.

Roimela kirjoittaa: ”Uinti on organisoitunut jo nyt melko järkevästi, mutta jatkossa lajin on syytä keskittyä yhä voimakkaammin. Huipputalentit on saatava jo varhaisessa vaiheessa isoihin uintikaupunkeihin eli lähinnä Helsinkiin, Jyväskylään, Turkuun, Tampereelle ja Ouluun, joihin järjestetään paras mahdollinen valmennus huippuolosuhteisiin.”

Uimaliitto on lähtenyt tekemään vahvaa uudistamistyötä viimeisen kahden vuoden aikana. Yksi keskeisemmistä uudistamisen teemoistamme on Roimelankin esille nostama lajiosaamisen ja asiantuntijatoimintojen keskittäminen, joka on myös Olympiakomitean suuntaviivojen mukaista. Tavoitteena on, kuten OK:n huippu-uheiluyksikön johtaja Mika Lehtimäki asian on kuvannut, mahdollistaa, että ”parhaat harjoittelevat parhaiden kanssa parhaissa olosuhteissa”.

Uimaliiton valtakunnallinen uinnin valmennuskeskustoiminta käynnistyy elokuussa Mäkelänrinteen kampusalueella Helsingissä. Samoihin aikoihin alkaa harjoituskeskustoiminta Turussa. Ison kuvan tavoitteenamme on luoda valmennuspäällikkö Tommi Pulkkisen johdolla tulevina vuosina Suomeen toimiva malli, jossa uintiurheilijoilla on selkeä polku yläkouluikäisestä ammattilaisuuteen asti. Tällä mallilla halutaan mahdollistaa, että pystymme tunnistamaan potentiaaliset urheilijat jo varhaisessa vaiheessa eri puolilla maata.

Keskittämisen rinnalla Uimaliitossa on tehty uuden strategiamme mukaisesti laaja koulutusuudistus sisältöjen ja digitalisaation osalta tukemaan valmennusosaamista. Lisäksi syksyllä 2020 on yhteistyössä OK:n huippu-urheiluyksikön kanssa aloitettu kolmevuotinen kansainvälinen mentorointiohjelma vahvistamaan uintivalmentajien osaamista. Ohjelman mentorina toimii kansainvälisesti kokenut Brian Marshall ja siihen on valittu 13 valmentajaa eri seuroista mukaan lukien uinnin nuorten olympiavalmentajat.

Muuttuvassa toimintaympäristössä on uskallettava uudistua säilyttäen olemassa olevat hyvät toiminnot. Huippu-uinnin kehittämisessä uskomme keskittämiseen ja valmentajien osaamisen vahvistamiseen.

Sanna Airaksinen
toiminnanjohtaja, Uimaliitto