Erityistoimet harrastus- ja kilpailutoiminnassa

1.2.2021

Kaikessa kilpailu- ja harrastustoiminnassa tulee noudattaa paikallisia ohjeita ja rajoitustoimia koronaviruspandemian torjumiseksi. Harrastustoiminnassa on jo tehty ja on tehtävissä lisää muutoksia, jotka vähentävät viruksen leviämisen riskiä. Toistaiseksi toiminta jatkuu noudattaen viranomaisten voimassa olevia ohjeita.

Uimaliitto kannustaa seuroja kehittämään oheisharjoittelua urheilijoilleen, mikäli seuran urheilijoilla ei ole mahdollista harjoitella uimahallissa. Lue täältä Uimaliiton valmennuspäällikkö Tommi Pulkkisen harjoitteluvinkit korona-aikaan.

Suomen Uimaliiton jäsenseurat voivat järjestää aikavälillä 1.1.–30.4.2021 sekä kansallisia että muut kilpailut -kategorian kilpailutapahtumia kevennetyllä hakumenettelyllä ja huolehtimalla erityistoimenpiteistä yhteistyössä uimahallin toiminnasta vastaavan tahon kanssa.

Uimaliitto kannustaa seuroja järjestämään aluehallintovirastojen ohjeistusten ja suositusten puitteissa omia time trial -kilpailuita, jotka mahdollistavat urheilijoille tilaisuuden tavoitella kansallisten kilpailuiden sekä EM- ja NEM-aikarajoja kotiratakilpailuissa. Kevään näyttökilpailuiden valmisteluista voit lukea tiistaina 2.3. julkaistusta uutisesta.

Tapahtumien ja toiminnan järjestäjillä on korostunut vastuu varmistaa tapahtuman turvallisuus osallistujille.

Aluehallintovirastot ovat antaneet tapahtumien ja toiminnan järjestäjille ohjeita mm. osallistujien eriyttämistoimista, kuten reitittämisestä, alueellisesta rajaamisesta, turvaväleistä ja hygienian ylläpitämisestä.

Uimaliitto suosittelee järjestämään tapahtumat ilman yleisöä. Tällöin tapahtumapaikoille ei tule päästää muita kuin tapahtuman toteutumiseksi välttämättömiä henkilöitä, kuten urheilijoita, valmentajia ja huoltajia sekä tapahtuman järjestäjän toimijoita ja tapahtumapaikan henkilökuntaa.

Uimaliitto muistuttaa seurojaan toimimaan tapahtumien järjestämisessä tiiviissä yhteistyössä paikkakuntansa uimahallien ja terveysviranomaisten edustajien kanssa sekä tiedottamaan aktiivisesti tapahtumien erityistoimista.

Uimaliitto seuraa tiiviisti koronavirustilanteen kehittymistä ja arvioi tarvittaessa toimintojen jatkumista eri alueilla. Uimaliitto tekee alueellisesti yhteistyötä toimivaltaisten terveysviranomaisten kanssa tapahtumien järjestelyissä.

Aluehallintovirasto: Aluehallintovirastojen tiedotteet

THL ja OKM: Ohje koronavirustartuntojen ehkäisemisestä yleisötilaisuuksissa

THL: Tarttuminen ja suojautuminen – koronavirus

THL: Käsien pesu ja yskiminen

Muistilista tapahtumiin:

Tule vain terveenä Jos olet flunssa- tai kuumeoireinen, pysy kotona.
Käytä maskia Itsesi ja muiden altistumisen ehkäisemiseksi käytä nenän ja suun peittävää hengityssuojainta.
Muista turvavälit Pidä 1–2 metrin turvavälit perhekuntien välillä. Älä ole lähikontaktissa muihin ja vältä ruuhkautuvia tilanteita.
Huolehdi käsihygieniasta Pese kätesi usein ja huolellisesti saippuaa käyttäen. Käytä myös käsidesiä aina kosketettuasi pintoja tai kasvojasi.
Yski ja aivasta oikein Jos sinun pitää yskiä tai aivastaa, tee se kertakäyttöiseen nenäliinaan tai hihaasi. Näin ehkäiset pisaratartuntoja.
Kunnioita muita Yleisöllä ei ole asiaa urheilijoiden ja toimitsijoiden pariin tai pukuhuonetiloihin. Ennaltaehkäise kaikella toiminnallasi mahdollisia tartuntatilanteita.

Tulostettavat A4-kokoiset koronaohjeet:

Materiaalit löytyvät myös Uinnin Arvokilpailut-osiosta kohdasta Järjestäjälle.

Sivu päivitetty 2.3.2021