Vastuullisuus

Suomen Uimaliiton uusi vastuullisuusohjelma noudattaa urheiluyhteisön yhteistä Olympiakomitean johdolla laadittua ohjelmaa ja se on laadittu yhdessä henkilöstön kanssa. Ohjelman seurantaa ja arviointia kehitetään seuraavassa vaiheessa.

Uimaliiton vastuullisuusohjelma

Vastuullisuusohjelmamme paneutuu viiteen eri osa-alueeseen:

• Hyvä hallinto
  • Turvallinen toimintaympäristö
  • Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
  • Ympäristö ja ilmasto
  • Antidoping

Hyvä hallinto

Tavoitteenamme on, että toimintamme on luotettavaa ja osallistavaa sekä takaa toiminnan laadun ja jatkuvuuden. Sääntömme ja ohjeemme ovat ajantasalla ja ennaltaehkäisevät epäasiallista käytöstä ja mahdollistavat siihen puuttumisen.

Tutustu Uimaliiton sääntöihin

Seurojen mallisäännöt

Turvallinen toimintaympäristö

Tavoitteenamme on vähentää ja ennaltaehkäistä epäasiallista käytöstä ja häirintää urheilussa. Siksi Uimaliitto on mukana Väestöliiton tuottamassa Et ole yksin -palvelussa, joka on Suomen ainoa urheiluun ja liikuntaan kohdistettu tukipalvelu. Et ole yksin -palvelu tarjoaa myös paljon materiaalia ja koulutus urheiluseuroille.

Tutustu Et ole yksin -palveluun

Uimaliiton toimintamalli epäasiallisten tapausten käsittelyyn

Turvallisen seuran tarkistuslista

Työkaluja ja materiaaleja vastuullisuuteen (Olympiakomitea)

Vastuullisuus tapahtumissa ja kilpailuissa

Turvallisuus

Turvallisen tilan periaatteet (Väestöliitto)

Yhdenvertaisuus tapahtumissa

Yhdenvertaisuus tapahtumissa -tarkistuslista helpottaa tapahtumien (koulutukset, kilpailut, kokoukset jne.) yhdenvertaista suunnittelua.

Katsomoetiketit

Uinti
Instagram & Facebook: Katsomoetiketti nro 1 | Katsomoetiketti nro 2 | Katsomoetiketti nro 3 | Katsomoetiketti nro 4
A4 -juliste: Katsomoetiketti nro 1 | Katsomoetiketti nro 2 | Katsomoetiketti nro 3 | Katsomoetiketti nro 4

Uimahypyt
Instagram & Facebook:
A4 -juliste:

Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo

Tavoittenamme on taata jokaiselle tasavertainen mahdollisuus liikuntaan ja urheiluun. Siksi noudatamme Reilun Pelin periaatteita ja olemme laatineet Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelman.

Yhdenvertaisuus Uimaliitossa

Katso täältä Paralympiakomitean Avoimet Ovet -hankkeen vinkit avoimeen seuratoimintaan!

Ympäristö ja ilmasto

Tiedostamme ilmastonmuutoksen ja vaikutukset luonnon monimuotoisuuteen, siksi Uimaliitto on sitoutunut vastuullisen ja kestävän ympäristöjohtamisen periaatteisiin. Ympäristöohjelma on laadittu tavoitteena vähentää ympäristövaikutuksiamme ja edistää kestävää kehitystä kaikilla toimintamme osa-alueilla. Pyrimme aktiivisesti vähentämään toimintamme kokonaispäästöjä ja näin pienentämään uintiurheilun hiilijalanjälkeä.
Uimaliiton ympäristösuunnitelma

Antidoping

Tavoitteenamme on edistää puhdasta urheilua. Siksi Uimaliitto toimii tiiviissä yhteistyössä Suomen urheilun eettisen keskuksen kanssa. Antidopingohjelmaamme tarkistetaan vuosittain.

Tutustu Uimaliiton Antidopingsivuun