Et ole yksin -palvelu

Uimaliitto on mukana Väestöliiton tuottamassa Et ole yksin -palvelussa, jonka tavoitteena on vähentää ja ennaltaehkäistä epäasiallista käytöstä ja häirintää urheilussa.

Uimaliittoon on nimetty häirintäyhdyshenkilöt, joihon voi olla yhteydessä, jos havaitsee epäasiallista käyttäytymistä Uimaliiton tai sen jäsenseurojen toiminnassa. Häirintäyhdyshenkilöt ovat Krista Salonen (ensisijainen), Pasi Salonen sekä Krista Terämaa. Löydät heidän yhteystiedot täältäKaikki yhteydenotot voi AINA tehdä nimettömänä.

Mikä on Et ole yksin -palvelu?

Et ole yksin on tukipalvelu, johon seksuaalisen hyväksikäytön ja häirinnän, epäasiallisen käytöksen tai kiusaamisen kohteeksi joutunut urheilija voi olla yhteydessä ja saada apua. Epäasiallinen käyttäytyminen voi liittyä esimerkiksi kiusaamiseen tai päihteiden käyttöön.

Et ole yksin -palvelussa saa apua ja tukea, jos on kohdannut epäasiallista käyttäytymistä, seksuaalista tai muuta väkivaltaa urheiluharrastuksessa.  Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömästi ja palveluun vastaa aina Väestöliiton kouluttama asiantuntija.

• Puhelin on auki maanantaina klo 12–14 ja chat tiistaina ja keskiviikkona klo 15–17:30 ja torstaina klo 14–16.
  • Puhelinnumero 050 302 5942 ja chat netissä etoleyksin.fi
  • Puhelimessa ja chatissa voi keskustella Väestöliiton ammattilaisen kanssa luottamuksellisesti

Kenelle palvelu on suunnattu?

• Urheilua harrastavat alle 18-vuotiaat lapset ja nuoret sekä täysi-ikäiset
  • Urheilevan tai urheilua harrastaneen lapsen tai nuoren vanhempi tai huoltaja
  • Urheiluharrastuksen lopettaneet henkilöt: lapset, nuoret sekä aikuiset
  • Urheiluseuran toimihenkilöt
  • Nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset

Också på svenska!
Om du har upplevt osakligt beteende eller trakasserier inom idrotten, bli inte ensam med dina erfarenheter. Befolkningsförbundet erbjuder dig gratis stöd via telefon eller chat. Läs mer: etoleyksin.fi

Verkkokoulutus, toimintamalleja ja materiaalia seuroille!

Et ole yksin -verkkokoulutus tarjoaa urheiluseuroissa toimiville välineitä puuttua epäasialliseen käytökseen, häirintään ja väkivaltaan. Koulutuksessa käydään läpi aiheita kuten henkinen ja fyysinen väkivalta ja kiusaaminen, seksuaalinen häirintä, lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset, lastensuojelu ja itsemääräämisoikeutta vahvistava valmennus.

Verkkokurssi on kaikille avoin ja ilmainen. Kurssi on suunnattu erityisesti urheiluseurojen valmentajille, työntekijöille ja vapaaehtoisille. Verkkokoulutus kestää noin tunnin ja voit suorittaa sen osissa. Suorita verkkokurssi nyt!

Et ole yksin -sivusto tarjoaa lisäksi seuroille suunnattuja valmiita toimintamalleja ja ohjeita: etoleyksin.fi

Uimaliiton jäsenseurat voivat käyttää nettisivuillaan ja viestinnässään Et ole yksin -palvelun tunnuksia ja toimintaohjeita. Voit ladata graafista aineistoa täältä!

Et ole yksin on Väestöliiton ja suomalaisen urheilun yhteishanke, jonka päämääränä on ennaltaehkäistä ja vähentää kiusaamista, seksuaalisen häirinnän ja kaikenlaisen väkivallan kokemuksia urheilussa. Valtakunnallisen tukipalvelun lisäksi hankkeessa vahvistetaan lasten ja nuorten itsemääräämisoikeutta sekä lisätään vanhempien ja valmentajien tietoja nuorten kokeman väkivallan ja häirinnän ehkäisystä.

Hankkeessa on Uimaliiton lisäksi mukana: Jääkiekkoliitto, Palloliitto, Salibandyliitto, Uimaliitto, Koripalloliitto, Voimisteluliitto ja Lentopalloliitto.

Lajiliittojen ja Olympiakomitean viestintää hankkeesta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö. Yhteistyötä tehdään tiiviisti myös Suomalaisen urheilun eettisen keskuksen SUEK:in, Suomen Valmentajien, Olympiakomitean sekä muiden lajiliittojen ja urheiluseurojen kanssa. Hanketta suojelee tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Lue lisää: etoleyksin.fi

#etoleyksin