Vesipalloon on perustettu lajikoordinaattorin pesti

#UUTINEN #VESIPALLO 22.2.2019

Jyväskyläläinen Reija Häkkinen on toiminut vesipallon parissa jo pitkään, ja nyt hän työskentelee lajin toiminnan turvaamisen ja kehittämisen eteen osa-aikaisena lajikoordinaattorina.

Reija Häkkinen tositoimissa Jyväskylän Saukkojen joukkueessa rantavesipallon SM-turnauksessa viime kesänä.

Vesipallon lajikoordinaattorin toimenkuvaan on tuotu osittain samoja seikkoja kuin joitakin vuosia sitten käytössä olleen lajivastaavan tehtäviin kuului. Sarjavastaavan tehtävä pidetään erillään lajikoordinaattorin toimenkuvasta, ja kuopiolainen Tua Turunen jatkaa edelleen vesipallon sarjatoiminnan pyörittämistä.

Lajikoordinaattoriksi vesipalloon on valittu Reija Häkkinen, joka ottaa vetääkseen oman toimensa ohella lajin kehittämistä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Häkkinen toimii myös vesipallon asiantuntijaryhmän puheenjohtajana ja vastaa yhdessä Uimaliiton talouspäällikön kanssa lajin budjetista.

Häkkisen päätoimi on Jyväskylän yliopistolla yrittäjyysasioista vastaavana työelämäasiantuntijana. Hän myös viimeistelee väitöskirjaa Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa liittyen organisaation uudistumiseen ja organisaation sisällä tapahtuvaan arvonluomiseen yhteistyössä. Jyväskylän Saukoissa hän toimii seurakoordinaattorina.

Tapaamisia luvassa

Lajikoordinaattorina Häkkinen tulee toimimaan tiiviissä yhteistyössä sarjavastaavan sekä uintiurheilun kehityspäällikön kanssa. Hän organisoi ja kehittää nuorten U15- ja U17-maajoukkueiden toimintaa. Vesipallo tarvitsee myös analysointia siitä, miten laji voi kehittyä kansallisella tasolla, jotta lasten ja nuorten toiminta tukisi edelleen harrastajamäärien nousua. Aikuisten SM-sarjojen joukkuemäärien kasvu on yksi oleellinen tavoite kohti 2020-lukua.

– Odotan paljon hyviä keskusteluja vesipalloväen kanssa. Toivon tapaavani ihmisiä, jotka ovat haluavat jakaa omia kokemuksiaan ja kehittää lajia sellaiseen suuntaan, joka palvelee suomalaista vesipalloa tulevaisuudessa, Häkkinen iloitsee.

Aluksi lajikoordinaattorin pesti on hyvin osa-aikainen ja haasteeksi varmasti nouseekin työn määrä resursseihin nähden.

– Mutta jo tämän kevään aikana aion kutsua koolle asiantuntijoita pohtimaan tulevaisuuden suuntia. Ja tärkeä foorumi on 24.–25. toukokuuta järjestettävä vesipallotoimijoiden tapaaminen risteilyn merkeissä. Seuratkaa vesipallon ilmoitustaulua netissä ja lähettäkää minulle sähköpostia, Häkkinen jatkaa.

Yhteistyötä tarvitaan lajin kehittämiseksi

Uimaliiton työryhmillä alkoi vuoden 2019 alussa uusi kahden vuoden toimikausi, ja vesipallon asiantuntijaryhmään oli vaikeuksia löytää hakijoita. Lajikoordinaattoria tarvitaan myös varmistamaan, että lajin toimintasuunnitelmat ja -kertomukset saadaan ajan tasalle.

– Aaltoliikettähän toiminnassa aina on, ja nyt on varmistettava, että esimerkiksi Ruotsin kanssa aloitettavaa lajiyhteistyötä saadaan vietyä eteenpäin, ja jopa laajennettua naisten ja nuorten sarjoihin. Hienoa, että Reija lähti tähän mukaan, jotta kasvun mahdollisuudet säilyvät, kunhan yhteistyötä vesipallosta löytyy, Uimaliiton toiminnanjohtaja Sanna Airaksinen arvioi.

Henkilöt

Sanna Airaksinen