Valmennuspäällikkö Pulkkinen: ”Suomen uinnin taso on noussut”

#UUTINEN #UINTI 7.11.2021

Suomen kymmenen uimarin joukkue saavutti kuuden kilpailupäivän aikana mm. kuusi henkilökohtaista finaalipaikkaa.

Lyhyen radan EM-kilpailut Venäjän Kazanissa olivat suomalaisittain menestys.

Suomen kymmenen uimarin joukkue saavutti kuuden kilpailupäivän aikana kuusi henkilökohtaista finaalipaikkaa, kaksi viestifinaalipaikka sekä 19 välieräpaikkaa. Yhteensä kuuden päivänä aikana Suomen ennätyksiä kauhottiin peräti yhdeksän.

– Suomen uinnin taso on noussut. Olen vaikuttunut joukkueen tasosta ja suorituksista. Suomessa tehdään laadukasta valmennustyötä uinnissa ja arkiharjoittelussa. Parhaat pääsevät harjoittelemaan parhaiden kanssa ja se näkyy, Uimaliiton valmennuspäällikkö Tommi Pulkkinen kommentoi.

Kaikki Suomen uimarit etenivät iltauinteihin EM-kilpailuissa ja Suomen ennätysten lisäksi uimarit tekivät lukuisia henkilökohtaisia ennätyksiä viikon aikana.

– Ei ole mikään itsestäänselvyys, että uimarit tekevät onnistumisia juuri arvokilpailuissa. Uskon, että tässä näkyy joukkueen erinomainen henki, joka konkretisoituu siinä, että uskalletaan suorittaa ja joukkueelta saa siihen tukea, Pulkkinen kertoo.

Ida Hulkko ui EM-finaalissa neljänneksi 50 metrin rintauinnin finaalissa ja seitsemänneksi 100 metrin rintauinnin finaalissa, Mimosa Jallow ui viidenneksi sekä 50 että 100 metrin selkäuinnissa ja Laura Lahtinen oli seitsemäs 200 metrin perhosuinnin finaalissa. Naisten 4x50 metrin sekauintiviestissä Suomen joukkue sijoittui kuudenneksi ja sekajoukkueen 4x50 metrin sekauintiviestissä Suomen joukkue oli seitsemäs.

Olli Kokko ui viikon aikana neljä uutta lyhyen radan Suomen ennätystä, kahdesti 100 metrin ja kahdesti 50 metrin rintauinnissa. Mimosa Jallow paransi nimissään olleita 50 metrin ja 100 metrin selkäuinnin SE-aikoja. Ronny Brännkärr paransi syksyllä uimaansa 100 metrin selkäuinnin Suomen ennätystä ja rikkoi Jani Sievisen vuonna 1996 uiman 100 metrin sekauinnin SE-ajan.

– Meillä on nuoria uimareita, jotka ovat nousseet aivan kansainväliselle huipputasolle. Toivon, että tämä luo myös uskoa nuoriin uimareihin ympäri Suomea siitä, että meiltä voi nousta kansainväliseen kärkeen uinnissa, Pulkkinen sanoo.

Uimarit kehuivat useaan otteeseen joukkueen yhteishenkeä EM-viikon aikana.

– Ei vaan voi käsittää, miten hyvin koko Suomen joukkue ui. Olen tosi ylpeä itsestäni ja kaikista kavereista. Meillä on niin hyvä yhteishenki, että tämä on pelkkää nautintoa, Olli Kokko kommentoi 50 metrin rintauinnin välierän jälkeen lauantaina.

– Oli erittäin kivaa. Mentiin todella hyvällä fiiliksellä ja joukkueena ennen kaikkea. Menimme pitämään hauskaa ja alkuerän viesti meni hemmetin hyvin. Voimme kaikki olla tosi tyytyväisiä, että pääsimme finaaliin, Kalle Mäkinen nosti sunnuntaiaamun sekaviestiuinnin jälkeen.

Suomen EM-joukkueessa uivat Ronny Brännkärr, Ida Hulkko, Mimosa Jallow, Veera Kivirinta, Olli Kokko, Laura Lahtinen, Kalle Mäkinen, Tanja Ruohoniemi, Martta Ruuska ja Lotta Upanne.

Ensikertaa aikuisten EM-kilpailuissa joukkueesta uivat Brännkärr, Mäkinen sekä Ruohoniemi.