Uintiurheilulle kolmetoista myönteistä seuratukipäätöstä

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 26.4.2023

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt liikunta- ja urheiluseuroille yhteensä lähes 4,3 miljoonaa euroa seuratoiminnan kehittämistukea. Uimaliiton jäsenseuroista kolmetoista sai tukea yhteensä 151 000 euroa.

Seuratuella edistetään lasten ja nuorten tasa-arvoisia ja yhdenvertaisia liikunnan harrastusmahdollisuuksia erityisesti matalan kynnyksen toiminnan kautta. Seuratukea sai 350 hanketta, joista 126 on jatkohankkeita ja uusia kehittämishankkeita 224. Avustukset kohdistuvat 102 eri kuntaan. Seurojen yhteishankkeita on 45.

Uimaliiton jäsenseuroista uusia seuratukihakemuksia lähetettiin 20. Tukea saaneiden seurojen joukossa oli viisi edellisen vuoden jatkohakemusta ja loput kahdeksan olivat uusia hankkeita.

– Ilahduttavaa oli huomata, että useat uintiurheilun seurat saivat kehittämistukea. Tukien määrä vaihteli 3000–22 000 euron välillä ollen yhteensä 151 000 euroa, mikä on hyvä summa. Hankkeet lisäävät monipuolista harrastetoimintaa ja yhteisöllisyyttä sekä pyrkivät ehkäisemään muuan muassa nuorten drop-outia. Myöntölistalla oli hankkeita myös vesipallo- ja uimahyppytoiminnan kehittämiseen, iloitsee seurakehittäjä Krista Salonen.

Aiemmin avustusta saaneiden seurojen tulee tarkistaa oman hankkeensa osalta, että muistavat toimittaa selvityksen 30.4.2023 mennessä. Selvityksen tekemiselle ohjeet löytyvät päätöskirjeestä tai ministeriön nettisivuilta: Seuratoiminnan kehittämistuki (seuratuki) - OKM - Opetus- ja kulttuuriministeriö välilehden ”Miten tuloksista ja avustuksen käytöstä raportoidaan?” alta. OKM toimittaa kaikille avustusta hakeneille päätöskirjeen toukokuussa.

OKM:n seuratukea 2023 uintiurheiluun saaneet seurat:

• Haukiputaan Heitto
  • Helsingin Uimarit
  • Nummelan Kisaajat
  • Octopus Lohja
  • Orca Helsinki
  • Jyväskylän Aalto
  • Seinäjoen Uimarit -58 ry
  • Vesipalloseura Sentterit
  • Iisalmen Uimarit *
  • Joensuun Uimaseura *
  • Kuopion Uimaseura *
  • Nurmijärven Uinti*
  • Lahden Kaleva *

*Edellisen vuoden jatkohanke.

Lisätietoa Opetus- ja kulttuuriministeriön tiedotteesta.

Henkilöt

krista salonen