Uintiurheilu huomioitiin hyvin Olympiakomitean tukipäätöksissä

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT 29.11.2019

Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikkö myönsi uintiurheilulle tehostamistukea lähes 230 000 euroa vuodelle 2020. Kuva: Olympiakomitea

Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikkö julkisti torstaina vuoden 2020 tukipäätöksensä kesälajeille. Yhteensä myönnettiin liki neljä miljoonaa euroa 23 lajille.

Uintiurheilulle olympiadin viimeisen vuoden tukipäätökset olivat suotuisia. Uinti, parauinti ja uimahypyt saivat tehostamistukea yhteensä vajaat 230 000 euroa. Uintiurheilun tehostamistuki kasvoi viime vuodesta 15 tuhannella eurolla, ja merkittävää oli, että tukiurheilijoiden määrä kasvoi kahdella, kun Ida Hulkko ja Laura Lahtinen liitettiin mukaan kärkiurheilijoiden tuen piiriin.

Olympiakomitea luottaa uintiurheiluun

Tukipäätöksissä korostui myös kaksi uutta ja tärkeää kokonaisuutta. Huippu-urheiluyksikkö näkee tärkeänä suomalaisen uinnin huippuvalmennuksen kehittämisen, sillä tähän tähtäävään kansainväliseen mentorointiohjelmaan saatiin rahoitusta. Lisäksi yhden uuden nuorten olympiavalmentajatuen ansioista vuoden kuluttua alkavalle olympiadille voidaan myös rakentaa entistä vahvempaa liittojohtoista nuorten uimareiden valmennuspolkua.

– Nämä ovat upeita asioita, ja juuri sitä, mitä olemme painottaneet. Nämä positiiviset tukipäätökset ovat vahva viesti Huippu-urheiluyksiköltä siihen, että Uimaliiton toiminta on uskottavaa huippu-urheilun näkökulmasta, toiminnanjohtaja Sanna Airaksinen iloitsee.

Olympiavalmentajan ja neljän nuorten olympiavalmentajan tukipäätökset saivat myös jatkoa.

Huippuyksilötuet 2020

• Matti Mattsson 8000 €
  • Ari-Pekka Liukkonen 7000 €
  • Ida Hulkko 5000 €
  • Mimosa Jallow 5000 €
  • Laura Lahtinen 5000 €
  • Jenna Laukkanen 5000 €
  • Antti Latikka 4000 €
  • Leo Lähteenmäki 4000 €

Lisäksi tukiurheilijat saavat henkilökohtaisen terveysturvavakuutuksen arvoltaan 2300 euroa urheilijaa kohti.