Uinnin joukkue EM-kilpailuihin on valittu – mukana arvokisamitalisteja sekä ensikertalaisia

#UUTINEN #UINTI 13.4.2021

Jenna Laukkanen voitti vuonna 2019 Glasgowin lyhyen radan EM-kilpailuissa pronssia sekä 100 metrin rintauinnissa että sekauinnissa.

Suomen uintijoukkue Budapestin pitkän radan EM-kilpailuihin on valittu.

Joukkueessa on 13 uimaria: Jenna Laukkanen, Ari-Pekka Liukkonen, Mimosa Jallow, Matti Mattsson, Ida Hulkko, Laura Lahtinen, Veera Kivirinta, Fanny Teijonsalo, Niko Mäkelä, Miikka Ruohoniemi, Siiri Einiö, Martta Ruuska ja Anton Herrala.

– Kiinnostava uintikevät huipentuu EM-kisoihin toukokuussa. Suomalaisuimarit ovat osoittaneet hyvää kuntoa kevään mittaan ja useampia uimareita on yltänyt suorituksillaan tämän vuoden maailmantilaston 20 parhaan joukkoon. Joukkueessa on aiempien vuosien tapaan menestyspotentiaalia, ja menestystä kisoista lähdemmekin hakemaan, Uimaliiton huippu-uinnin valmennuspäällikkö Tommi Pulkkinen kertoo.

Siiri Einiölle ja Martta Ruuskalle kyseessä ovat ensimmäiset aikuisten arvokilpailut. Molemmat alittivat EM-rajan viikonloppuna.

– On todella hienoa, että Siiri ja Martta onnistuivat vielä rikkomaan rajat kisoihin ja saamme uusia lupaavia uimareita mukaan EM-joukkueeseen. He pääsevät hienossa vaiheessa mukaan EM-kilpailuihin, kun mukana on useita kokeneita uimareita, jotka voivat toimia heidän esimerkkeinään ja ottaa heidät mukaan porukkaan, Pulkkinen kommentoi.

Uimareiden lisäksi Budapestin EM-joukkueeseen kuuluvat Uimaliiton valmennuspäällikkö Tommi Pulkkinen sekä valmentajat Matti Mäki, Marko Malvela, Jere Jännes, Eetu Karvonen ja Toni Piirainen sekä fysioterapeutti Tuomas Tikkala.

Uinnin EM-kilpailut järjestetään Budapestissa 17.–23. toukokuuta. EM-kilpailut oli alun perin tarkoitus järjestää vuoden 2020 toukokuussa, mutta ne siirrettiin koronaviruspandemian vuoksi.

Menestystä 2010-luvulla

Jenna Laukkanen on 2010-luvun menestynein suomalaisuimari seitsemällä henkilökohtaisella EM-mitalillaan. Edelliset EM-mitalinsa Laukkanen otti joulukuussa 2019 Glasgowin lyhyen radan EM-kilpailuissa, joissa hän ylsi pronssiin sekä 100 metrin rintauinnissa että sekauinnissa.

Mimosa Jallow on voittanut urallaan henkilökohtaisen pitkän radan EM-pronssin (2018) sekä EM-pronssin viestijoukkueessa (2016).

Myös Ari-Pekka Liukkonen on kaksinkertainen EM-pronssimitalisti. Liukkonen on saavuttanut henkilökohtaisen mitalin 50 metrin vapaauinnissa pitkällä radalla vuonna 2014 sekä viestijoukkueessa lyhyellä radalla vuonna 2012.

Matti Mattssonilla on pitkän radan MM-pronssi vuodelta 2013. Mattsson sekä Ida Hulkko on valittu Suomen olympiajoukkueeseen Tokioon.

Budapestin EM-kilpailuihin valituista taitouimareista ja uimahyppääjistä uutisoidaan tällä viikolla.

Lisätietoja:
Tommi Pulkkinen