Uimahyppyjen alueleiriltä hyvää palautetta

#UUTINEN #UIMAHYPYT 24.11.2022

Uimahyppyjen alueleirien pilottileirit pyörähtivät syksyllä käyntiin Kuopiossa ja Porissa. Leireille osallistui yhteensä 30 lasta ja nuorta ympäri Suomen: Kokkolasta, Oulusta, Jyväskylästä, Joensuusta, Tampereelta ja Raumalta.

Syksyllä 2021 järjestettiin yhteinen uimahyppyjen kehittämisilta, jossa seurat pääsivät ideoimaan kehittämistoimia uimahyppytoimintoihin liittyen. Seurojen välinen yhteistyö, osaamisen jakaminen ja yhteiset verkostoitumistilaisuudet ja -leirit nousivat illan aikana esille.  Näiden toiveiden pohjalta uimahyppyjen ydinryhmä ideoi alueleirien pilotit ja vastuuvalmentajaksi valittiin Juho Junttila. Alueleirit haluttiin järjestää pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Kuopio ja Pori valittiin leiripaikaksi, sillä molemmissa on hyvät olosuhteet uimahyppyjen allas- ja kuivaharjoitteluun.

Alueleirin tavoitteena on lisätä hyppääjien ja valmentajien lajituntemusta, vahvistaa kansallista hyppykulttuuria sekä edistää valmentajien ja hyppääjien verkostoitumista. Tarkoituksena on myös, että paikallisten seurojen valmentajat saavat tukea ja uusia näkökulmia omaan valmennukseen. Leireillä valmentajina toimivat Junttilan lisäksi Aarne Riekki ja Ellen Sirkka.

– Olemme erittäin tyytyväisiä, että saimme alueleirit käyntiin nyt syksyllä ja pilottileirit onnistuivat hyvin. Niitä on paljon toivottu. Juho suunnitteli hyvät sisällöt leireille ja valmentajat tekivät loistavaa työtä leirien eteen, iloitsee Uimaliiton seurakehittäjä Krista Salonen

Leirillä keskityttiin harjoittelemaan uimahyppytekniikan eri osa-alueita ryhmissä. Päivät sisälsivät muun muassa veteen meno-, pyörintä- ja vauhtiharjoituksia sekä eri hyppysuuntien kehittelyä. Lopuksi kilpailtiin leikkimielisessä joukkuekilpailussa.

Palautekyselyjen perusteella leirit olivat erittäin toivottuja ja onnistuneita. Parasta lasten mielestä leirillä olivat ystävät, hyvä valmennus, treenaaminen ja kuivatreenit sekä uuden oppiminen. Esille nousivat myös verkostoitumisen tärkeys ja motivaation ylläpitäminen alueleirien avulla. Alueleirin konseptille toivotaan kovasti jatkoa. Palautekyselyjen kautta saatiin myös arvokasta palautetta kehitystoimiin tulevia leirejä ajatellen.