Uimahyppyjen alueleiri käytiin onnistuneesti Turussa

#UUTINEN #UIMAHYPYT 7.9.2023

Uimahyppyjen liittojohtoinen alueleiri järjestettiin Turussa Impivaaran uimahallilla 2.–3.9. Mukana oli 30 uimahyppääjää viidestä eri seurasta: Jyväskylän Aalto, Mansen Molskis, Kokkolan Uimaseura, Tiirat ja Vantaa Diving. Valmentajina toimivat Juho Junttila, Aarne Riekki, Annika Palokangas sekä Roosa Kanerva.

Alueleirin tavoitteena on lisätä hyppääjien ja valmentajien lajituntemusta, vahvistaa kansallista hyppykulttuuria ja edistää valmentajien ja hyppääjien verkostoitumista. Turun alueleirillä harjoiteltiin hyppytekniikkaa sekä vedessä että kuivalla. Vedessä hyppääjät kiersivät erilaisia rasteja, joissa he pääsivät keskittymään hyppyjen eri osa-alueisiin. Kuivatreeneissä tehtiin jumppaa yhdessä porukassa sekä pienryhmissä. Turun alueleirin vastuuvalmentajana toimi Juho Junttila.

– Hyppääjät vaikuttivat viihtyvän leirillä ja jaksoivat pitkän viikonlopun kunnialla maaliin. Alueleirit ovat tärkeä tapa tuoda lajin harrastajia yhteen muutenkin kuin kisojen yhteydessä. Hypyissä on ensiarvoisen tärkeää saada palautetta ja ideoita eri ihmisiltä, Junttila avaa.

Hän huomauttaa myös, että osallistujamäärien kasvaessa lajissa telineiden ja kuivatreenien tilojen määrä uhkaa jäädä liian pieneksi. Jotta toimintaa voidaan laajentaa Junttilan toivoo eri halleilta lisää joustoa tilavarausten suhteen. Valmentajille uusia haasteita tuo eri tasoisten ja ikäisten hyppääjien ohjaaminen saman harjoituksen sisällä.

Seuraava liittojohtoinen alueleiri järjestetään Kuopiossa 28.–29.10.2023. Ilmoittautuminen päättyy Suomisportissa 17.9. Tervetuloa mukaan!