U23 EM-uinnit starttaavat perjantaina Dublinissa

#UUTINEN #UINTI 8.8.2023

Laura Lahtinen Fukuokan MM-kisoissa. Kuva: Deep Blue Media

Euroopan Uimaliitto LEN järjestää nyt ensimmäistä kertaa U23 EM-uinnit. Kilpailut käydään Irlannin Dublinissa 11.–13. elokuuta. Pitkällä radalla käytäviin uintikilpailuihin lähtee Suomesta kuusi uimaria: Laura Lahtinen, Davin Lindholm, Anniina Murto, Julius Nyberg, Vilma Oura sekä Luukas Vainio.

Tiedote U23 EM-uinteihin valituista urheilijoista

Heinäkuussa pitkän radan MM-kisoissa kolme matkaa uinut Simmiksen Laura Lahtinen on sairastellut MM-uintien jälkeen ja suuntaa uusiin EM-kisoihin terveys edellä.

– On ollut sairasteluja Fukuokan jälkeen, joten olen joutunut säätämään valmistautumista ja muokkaan mahdollisesti lajiohjelmaa kisoissa, Lahtinen avaa tunnelmiaan ennen Dubliniin lähtöä.

Samaa seuraa Lahtisen kanssa edustava Davin Lindholm lähtee odottavin fiiliksin kisoihin. Lindholm odottaa innolla näkevänsä millaiset kisat on saatu järjestettyä ja millainen jatko kisoille tulee. Helsinkiläisuimari on tyytyväinen uuteen nuorten kilpailuun, koska kokee, että hyppy nuorten sarjoista aikuisten sarjaan voi olla monelle nuorelle urheilijalle vaikeaa. Porin SM-uintien jälkeen treenaaminen on hänellä sujunut hyvin ja aika kulunut nopeasti.

– Heinäkuu meni kuin silmiä räpsäyttämällä. Päätimme valmentajani Matti Mäen kanssa, että käyn Sveitsin mestaruuskilpailuissa SM-uintien jälkeen, koska minulle ei sovi kahden kuukauden kisatauko ollenkaan.

Sveitsin kisojen jälkeen Lindholm on reissannut niin Tampereella kuin Espoossakin ja tehnyt yhteistreenejä U23 EM-kisoihin lähtijöiden kanssa. Tuleviin kisoihin hänen tavoitteensa ovat vielä auki, koska kisojen taso ei ole vielä tiedossa. Ajoista puhuttaessa uimari kertoo, että tavoitteena on parantaa omia aikoja ja sitä kautta päästä kisaamaan iltajaksoihin.

– Pitää olla myös realistinen tavoitteiden suhteen, koska kisaan ikäluokan nuorimmassa päässä ja kisoissa on pelkästään alkuerät ja finaalit, joten finaaleihin pääsy on kova tavoite. Mitä tahansa voi kuitenkin tapahtua, Lindholm muistuttaa.

Tampereen Tatua edustava Anniina Murto odottaa kovalla innolla kisareissuun lähtöä. TaTU:n uimari kertoo, että SM-uinneista tuntuu olevan jo pitkä aika ja näitä kisoja on odotettu koko vuosi.

– Tämä kausi on rakennettu näitä kilpailuja varten ja jännittää, kun kisojen alkuun on enää vähän aikaa. Kesän treeniarki on sujunut oikein mukavasti ja on ollut ihanaa saada keskittyä vain treenaamisen kesällä, Murto iloitsee.

Tamperelaisen normaalissa treeniarjessa kesän ulkopuolella koulu määrittää paljon treenaamista. Kuluvan kesän aikana hän on pysynyt terveenä ja saanut rakennettua hyvän ja ehjän harjoituskauden. Murto ei aseta mitään erityisiä tavoitteita kisoille, vaan lähtee hyvän fiiliksen kautta hakemaan onnistuneita suorituksia.

Suomalaisuimarien ohjelma Dublinissa (kellonajat Suomen aikaa)

Perjantai 11.8 | Aamujakso 11:30 / Iltajakso 20:00

N 50m rintauinti | Laura Lahtinen, Anniina Murto

N 100m perhosuinti | Laura Lahtinen

M 200m vapaauinti | Luukas Vainio

N 50m selkäuinti | Vilma Oura

M 50m rintauinti | Davin Lindholm, Julius Nyberg

4x100m sekauintiviesti sekajoukkue (selkäuinti Vilma Oura - rintauinti Davin Lindholm - perhosuinti Laura Lahtinen - vapaauinti Luukas Vainio)

Lauantai 12.8. | Aamujakso 11:30 / Iltajakso 20:00

N 100m rintauinti | Anniina Murto

M 50m selkäuinti | Julius Nyberg

N 200m perhosuinti | Laura Lahtinen

M 50m vapaauinti | Davin Lindholm, Julius Nyberg, Luukas Vainio

N 100m selkäuinti | Vilma Oura

Sunnuntai 13.8. | Aamujakso 11:30 / Iltajakso 20:00

N 50m perhosuinti | Laura Lahtinen

M 100m vapaauinti | Luukas Vainio

N 200m selkäuinti | Vilma Oura

M 100m rintauinti | Davin Lindholm, Julius Nyberg

4x100m vapaauintiviesti sekajoukkue

*iltajaksossa finaalit

*Muutokset lajiohjelmassa ovat mahdollisia.

U23 EM-uintien aikataulun löydät täältä sekä tulospalvelu tämän linkin takana.

Uinnin U23 EM-kisoja seurataan Uimaliiton kanavissa

Twitter I Facebook I Instagram