Suomen Uimaliitto palkitsi vuoden 2023 parhaat

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 4.2.2024

Veera Kivirinta palkittiin vuoden 2023 parhaana uimarina. Kirikellon Kivirinnalle luovutti Paul Kainulainen.

Suomen Uimaliitossa vietettiin juhlapäivää lauantaina 3. helmikuuta Radisson Blu Plazassa Helsingissä, kun Uimaliitto palkitsi vuoden 2023 parhaat. Palkittuina olivat vuoden parhaat urheilijat, valmentajat sekä seura.

Uimaliitto haluaa olla edistämässä arvostuksen kulttuuria. Uintiurheilua kohtaan tehtyä kovaa työtä on syytä muistaa arvostaa. Arvostus luo yhteenkuuluvuuden tunnetta ja voimaa, se on välttämätöntä menestyvän uintiurheilun taustalla. Arvostakaamme omiamme – urheilijoita, valmentajia, tukijoukkoja ja kaikkia niitä, jotka tekevät mahdolliseksi sen, että joka päivä uintiurheilua harrastavalla on mahdollisuus hypätä altaaseen.

– Arvostakaamme omiamme – oli se matka sitten pitkä tai pätkä, renkailla tai ilman – meille kaikki yhtä arvokkaita ja tehkäämme se myös näkyväksi. Se on väylä sille, että myös muut arvostavat meitä, muistutti Uimaliiton toiminnanjohtaja Pasi Salonen juhlapuheessaan.

Vuoden 2023 parhaat

Vuoden uintiurheiluseura Lahden Uimaseura

Seura liikuttaa yli 800 jäsentään tarjoamalla monipuolista vesiliikuntaa kaikenikäisille. Seura tekee aktiivisesti työtä edistääkseen liikunnallista elämäntapaa ja tukeakseen uintia ja vesiliikuntaa niin harrastuksena kuin kilpailumuotonakin, kaikissa ikäryhmissä, koko elämän ajan. Seura tekee aktiivista yhteistyötä sidosryhmiensä kanssa ja edistää tasa-arvoista ja yhdenvertaista toimintaa arvojensa mukaisesti. Seura vastaa koko kaupungin alakoulujen uinninopetuksesta, tarjoaa opetusta venäjän kielellä, järjestää toimintaa maahanmuuttajille ja erityisryhmille sekä tekee seurayhteistyötä paikallisen salibandyseuran kanssa. Seura on sekä lasten ja nuorten että aikuisten tähtiseura. Vuoden uintiurheiluseura palkitaan 300 euron koulutusstipendillä.

Vuoden uimari Veera Kivirinta (Tatu Tampere)

Vuoden uimari on vakiinnuttanut paikkansa kansainvälisten arvokilpailuiden välierä- sekä finaalitasolla. Vuoden uimari on myös esimerkillisesti pystynyt yhdistämään ammattimaisen urheilun työhön sekä opiskeluun. Vuoden uimari saavutti vuonna 2023 Fukuokassa MM-kilpailuissa välieräpaikan sekä Otopenissä lyhyen radan EM-kilpailujen finaalipaikan. Vuoden uimari palkitaan perinteisellä kirikellolla.

Vuoden valmentaja Matti Mäki (Helsinki Swimming Academyn päävalmentaja)

Vuoden uintivalmentaja on kehittänyt Helsinki Swimming Academyn urheilijoita moniammattimaisen tiiminsä kanssa kohti kansainvälistä huipputasoa. HSA:n urheilijoista Veera Kivirinta on vakiinnuttanut paikkansa kansainvälisten arvokilpailuiden välierä- ja finaalitasolle. HSA:n uimareista myös Ada Hakkarainen sekä Laura Lahtinen uivat viime vuoden syksynä Suomen ennätyksiä sekä Davin Lindholm ui ensimmäisissä aikuisten EM-kilpailuissaan upeasti välieriin alittaen samalla A-maajoukkeen aikarajan.

Vuoden parauimari Nader Khalili (Vaasan Uimaseura)

Vuoden parauimari edusti Suomea viime vuoden parauinnin MM-kilpailuissa Manchesterissa sijoittuen 11. Hän on onnistunut pitämään nousevaa kehityssuuntaa ja uinut viime vuoden aikana huikean määrän oman luokkansa parauinnin Suomen ennätyksiä.

Vuoden parauintivalmentaja Karl Lydman

Vuoden parauintivalmentaja on onnistunut luomaan hyvän tiimin Nader Khalilin ympärille ja sitä kautta tehnyt hyvää ja ansiokasta valmennusta Naderin ja suomalaisen parauinnin hyväksi.

Vuoden uimahyppääjä Juho Junttila (Uimahyppyseura Tiirat)

Vuoden uimahyppääjä on motivoitunut ja tehnyt pitkäjänteistä työtä urheilu-uransa eteen. Hän saavutti finaalipaikan Universiadeissa 3 metrin ponnahduslaudalla sekä ponnahduslautojen 1 ja 3 metrin Suomenmestaruuden ja hallimestaruuden. Hän on toiminut myös Uimaliiton vastuuvalmentajana alueleireillä sekä muissa Uimaliiton luottamustehtävissä.

Vuoden uimahypppyvalmentaja Salla Sofieva (Uimahyppyseura Tiirat)

Suurin osa menestyneistä suomalaisista uimahyppääjistä ovat olleet tai ovat Sofieavan valmennuksessa ja useat heistä ovat saavuttaneet nuorten ja aikuisten arvokilpailuissa finaalipaikkoja.

Vuoden taitouimari Iiris-Maria Nurmi (AWS taitouinti)

Vuoden taitouimari on yksi Suomen kärkiuimareista, jonka kehityssuunta on ollut nousujohteinen. Hän on tunnollinen, motivoitunut ja esimerkillinen urheilija.

Vuoden taitouintivalmentaja Teea Pospiech (Uinti Tampere)

Vuoden taitouintivalmentaja on intohimoinen lajia kohtaan, mikä näkyy seuran taitouinnin kehityksessä. Hän on positiivinen, kannustava ja hyvällä tavalla rento valmentaja. Hän toimii valmentamisen lisäksi myös toimitsijatehtävissä ja on aina valmis jakamaan osaamistaan kaikille lajin parissa toimiville.

Vuoden vesipalloilija Oskari Ollila (Cetus Espoo)

Vuoden vesipalloilija on paras maalintekijä SM-sarjassa sekä ansiokas pelinrakentaja ja vastuunkantaja. Hän on jo useamman vuoden ollut yksi Suomen kärkipelaajista, joka näkyy hänen asenteessaan ja ahkeruudessaan. Vuoden vesipalloilija toimii myös ansiokkaasti juniorivesipalloilijoiden valmentajana Cetus Espoossa.

Vuoden vesipallovalmentaja Karri Kukkonen (Turun Uimarit)

Karri Kukkonen on Turun Uimareiden pitkän linjan valmentaja, ja hän on ollut useita vuosia mukana myös maajoukkuevalmennuksessa. Karri luotsasi keväällä 2023 Turun Uimarit miesten SM-sarjan voittoon puhtaalla 3–0 tuloksella.

Vuoden masters-urheilija Kirsti Kanerva (Uintiklubi Nereus)

Vuoden masters-urheilija saavutti 50 metrin vapaauinnissa lyhyen radan mastersien EM-kultaa viime vuoden marraskuussa Madeiralla. Hän on tehnyt pitkän uran uinnin parissa niin uimarina kuin seuratoimijana ja luottamustehtävissä.

Uimaliitto onnittelee jokaista palkittua!