Simmis juhli mestaruutta Jyväskylässä

#UUTINEN 2.7.2018

Helsingfors Simsällskap uusi mestaruutensa ja sai nostaa Kalevan maljaa sunnuntai-iltana Jyväskylän SM-uintien päätteeksi Cetusta vastaan käydyn tiukan pistekisan jälkeen.

Sunnuntai-illan finaalijakso alkoi räväkästi, kun Porin Uimaseuran Matti Mattsson tykitti miesten 200 metrin rintauinnissa uuden SM-uintien kilpailuennätyksen. Mattsson kellotti ajaksi  2:10.48. Hän kuvaili uintiansa:

– Tuntui erittäin hyvältä, tekniikka pysyi kasassa. Pari viikkoa kovaa ja sitten aloitetaan herkistelyt. EM:ssä haetaan sitten SE:tä.

Naisten 200 metrin vapaauinnin voitti Cetuksen Aino Otava ajalla 2:02.95. Aika oli lähellä Otavan pari vuotta sitten uimaansa nuorten Suomen ennätystä.

Miesten vammaisuinnin 100 metrin perhosen voitti Vaasan Uimaseuran Nader Khalili ajalla 1:11.74. Khalili kommentoi uintiaan:

– Aina se hapottaa, kohtalaisen hyvä suoritus. Jaksaa kummasti, kun on hyvä fiilis.

Miesten 100 metrin perhosuinnissa nähtiin illan toinen kilpailuennätys. Helsingfors Simsällskapin Riku Pöytäkivi kellotti ajaksi 53.16. Aika jäi vain 8 sadasosaa Suomen ennätyksestä. Toinen sija jaettiin TaTU Tampereen Anton Herralan ja Riihimäen Uimaseuran Niko Mäkelän kesken. Molemmat kellottivat ajan 54.07.

Naisten 100 metrin selkäuinnissa nähtiin kolmas kilpailuennätys Kampuksen Plaanin Mimosa Jallowin toimesta. Uusi aika kirjattiin 1:00.77. Jallow kommentoi uintiaan:

– Sama aloitus, mutta pikkasen kevyemmin ja sitten toinen viisikymppinen vielä vähän kovempaan. Kokoajan parempaan suuntaan. Rankkaa kun kolme päivää takana.

Miesten 200 metrin selkäuinnin voitti Cetuksen Christoffer Fredriksson selvällä marginaalilla ennen seurakaveria Eetu Alitaloa. Fredriksson kellotti ajan 2:04.07.

Naisten 400 metrin sekauintia hallitsi alusta alkaen Helsingfors Simsällskapin Vilma Ruotsalainen. Loppuaika painui komeasti alta viiden minuutin, lähes omaan ennätykseen. Voittoajaksi kirjattiin 4:51.58.

Miesten vammaisuinnin 50 metrin vapaan Suomen Mestaruuden vei Swimming Jyväskylän Leo Lähteenmäki. Samassa erässä nähtiin kaksi Suomen ennätystä, kun Vaasan Uimaseuran Nader Khalili ui luokassa S14 ajan 26.49 ja Helsingfors Simsällskapin William Söderling luokassa S6 43.17.

Miesten 50 metrin vapaauinnissa voiton vei odotetusti Cetuksen Ari-Pekka Liukkonen. Voittoaika oli 22.28.

Naisten vammaisuinnin 50 metrin perhosen voitti Helsingfors Simsällskapin Jessika Markkanen ajalla 33.52.

Naisten 50 metrin perhosuinnin voitti Swimming Club Vuokatin Jenna Laukkanen ajalla 26.95. Laukkanen kommentoi uintejaan:

– Kuntoa kyllä löytyy, mutta vaatii enemmän herkistelyä.

Rintauinneistaan hän totesi:

– Kyllähän tässä rintauinnin rentous pitää löytää ja niin, että se lähtee selkärangasta.

Miesten 1500 metrin vapaauintia hallitsi Riihimäen Uimaseuran Jasper Pullinen, jonka voittoajaksi kirjattiin 16:34.40.

SM-uinnit päättyivät sunnuntai-illan viesteihin. Tiukan taistelun jälkeen naisten 4x100 metrin vapaauinnin vei nimiinsä Cetuksen ykkösjoukkue (Anna Kotonen, Nea Rinne, Aino Otava ja Ronja Riihinen) ajalla 3:52.41. Hyvän vastuksen tarjosi Kampuksen Plaani (Selma Soininen, Susanne Hirvonen, Mimosa Jallow ja Jenni Moisio) jääden voittajalle 1.23 sekuntia. Kolmanneksi sijoittui Helsingfors Simsällskapin ykkösjoukkue (Hanna Kareinen, Kaisla Kollanus, Tanja Kylliäinen ja Vilma Ruotsalainen) ajalla 3:54.62.

Myös kilpailujen päätöslajissa miesten 4x100 metrin sekauintiviestissä nähtiin tiukka vääntö. Voiton korjasi Helsingfors Simsällskapin ykkösjoukkue (Veeti Haikonen, Andrei Tuomola, Riku Pöytäkivi ja Tony Eriksson) ajalla 3:48.39. Toiseksi sijoittui Cetuksen ykkösjoukkue (Christoffer Fredriksson, Lassi Ohtonen, Tuomas Pokkinen ja Tatu Waltari) ja kolmanneksi Swimming Jyväskylän ykkösjoukkue (Janne Markkanen, Teemu Vuorela, Alexander Kislitsyn, Miikka Ruohoniemi).

SM-kilpailujen seurapisteissä voiton ja Kalevan Maljan vei Helsingfors Simsällskap 47 pisteen erolla Cetukseen, kolmas oli isäntäseura Swimming Jyväskylä. Nuorten mestaruusuintien pistelaskennassa havaittiin virheitä, ja tarkistuslaskennan jälkeen nuorten pistetaulukon kärkikaksikko oli sama kuin aikuisissa, mutta espoolaiset ykkösenä, kolmannen sijan sai Oulun Uinti.

Tulokset, pistetaulukot ja mitalitaulukot Uimaliiton SM-kisasivulla

Teksti: Heikki Roiko-Jokela, Laura Haapamäki ja Hanna Jakosuo