"Seura on me" – Helsingin Uimarit on paras!

#UINTI #TAITOUINTI 18.1.2019

Ensimmäistä kertaa uimaseura on palkittu Olympiakomitean Vuoden urheiluseura -palkinnon voittajana. Kun teemana oli Seuran ihmiset, voiton vei suurlajien välistä Helsingin Uimarit. Urheilugaalasta palkinnoksi lähti Uno ja shekki.

Suuren raadin perusteet:

"Helsingin Uimareissa on aivan erityinen yhteisöllinen seurahenki, joka näkyy yhdessä tekemisenä, ilona, nauruna ja jutteluina. Lisäksi toiminnassa painotetaan elämän arvoja ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia. Tärkeintä ei ole menestys vaan liikunnan ilo. Toiminnassa mukana olevia lapsia ja nuoria kannustetaan toimimaan yhdessä muiden kanssa reilun pelin hengessä. Uimaopetus ja valmennustoiminta on suunnitelmallista ja toimintaa kehitetään aktiivisesti."

Marginaalien joukosta voittoon

Koko perheen urheiluseuraksi vahvasti identifioitunut Helsingin Uimarit pääsi pokkaamaan Vuoden urheiluseura -palkintoa torstaina 17. tammikuuta Suomen Urheilugaalassa kotikaupungissaan. Uno-pokaalin lisäksi Helsingin Uimarit palkittiin Alkon lahjoittamalla 10.000 euron stipendillä.

– Aivan uskomatonta, jo joulukuussa julkistettu kolmen parhaan joukkoon pääseminen tuntui uskomattoman hienolta, ja se, että vielä voitimme, merkitsee aivan mahdottoman paljon kaikille meidän valmentajille, ohjaajille, vapaaehtoisille, kaikille mukana oleville, luettelee Laura Kurki, HU:n puheenjohtaja.

Kurjen lisäksi Hartwall Areenan estradille kiipesi juhlimaan seuran nuorisopäällikkö Riikka Nordström ja parisen kymmentä innokasta HU-junioria ja toimijaa. Katsomossa gaalaa seurasi noin 80-päinen HU-joukkue.

Ennen gaalailtaa seurassa oli jo vireystaso ehtinyt nousta korkealle. Parin kuukauden ajan oli ihailtu ja haaveiltu. Upeaa olla finaalissa – voisimmekohan voittaa tämän? Mukana kärkikolmikossa olivat myös porilainen pesäpalloseura Pesäkarhut ja Oulun Kärpät 46 -juniorijääkiekkoseura.

– Isojen lajien mukana oltiin. Uintikin mielletään aika yksilölajiksi, mutta meillä on huomattu, että yhteisöllisyys voi olla suurta uinnissakin, se vain ei ole aivan niin itsestään selvää, kuin vaikka jääkiekossa. Siksi tämä on hieno juttu uinnillekin, Kurki huomauttaa.

Seuran ihmiset – heistä pidetään huolta

Vuoden urheiluseura -palkinnolla on vuosittain vaihtuva teema. Viime vuonna, Vaasan Uimaseuran sijoittuessa kolmanneksi, teemana oli seuran tulevaisuus.

Tänä vuonna teemana oli seuran ihmiset. Se ei olisi voinut paremmin Helsingin Uimareihin sopia. Yhteisöllisyyttä rakennetaan ja vaalitaan HU:ssa aktiivisesti. Uusien ja kokeneiden toimijoiden välisellä tutor-toiminnalla mukavoitetaan toimijaksi lähtemistä.

– Teema oli nakutettu meille. Yhteisöllisyys ja ihmisläheisyys on lähtökohta meidän kaikessa toiminnassa. Me saamme hyvin ihmisiä mukaan toimintaamme, kun kysymme heiltä itse. Massapostitukset eivät toimi, vaan lähestytään henkilökohtaisesti. Mukana olevista pidetään huolta, eikä ole osallistumispakkoa eikä nakkilistoja. Ja kiittäminen pitää muistaa, Kurki kertoo.

Helsingin Uimareiden toimiala on aidosti vauvasta vaariin. Pääpaino on nuorten uinnissa ja taitouinnissa. Päätoimiset nuorisopäällikkö ja päävalmentaja, sekä 25 oto-valmentajaa ja -ohjaajaa toteuttavat toimintaa noin 900 uimarille. Skaala on vauvauinnista eläkeläisten vesijumppaan. Kurki on todistanut seuran kasvua 1990-luvulta alkaen, mutta toiminut puheenjohtajana vasta reilut kaksi vuotta.

– Ihmisyys on ollut aina arvonamme ja seuran kasvaessa se on tehnyt meitä tiiviimmäksi. Aika rohkeasti ollaan lähdetty kokeilemaan uusia juttuja.

"Harvoin on vaikeuksia löytää toimitsijoita"

Kun seuran toiminnassa mukana olevat perheet ovat muodostuneet läheisiksi, on vaikeaa lopettaa. Tämän eteen on tehty paljon töitä. Sen on nähnyt nuorisopäällikkö Riikka Nordström:

– Vietämme nyt vauvauinnin 20-vuotisjuhlia. Itse tulin silloin seuraan mukaan rakentamaan kurssitoimintaa. Silloinhan toiminta oli aika laimeaa, mutta jäsenmäärä lähti kasvuun ja siitä syntyi syvä seurahenki.

Nordström on toiminut HU:ssa päätoimisena vuodesta 2011. Hän tapaa säännöllisesti seuran päävalmentajana vuodesta 2013 asti toiminutta Ilari Aaltoa. Kaksikko vaihtaa paljon ajatuksia, ja uusia ideoita viedään hallitukseen, joka aktiivisuudellaan ja innostuneisuudellaan on tehnyt Nordströmiin vaikutuksen. Vaikka jotain ammutaan alaskin, tuloksena on usein uusia toimintatapoja, joita HU on esitellyt muillekin esimerkiksi Olympiakomitean tilaisuuksissa.

Tälläkin hetkellä käynnissä on hanke, Seura on me, jonka tavoitteena on kasvattaa sosiaalista yhteenkuuluvuutta seurassa sitouttaen uimariperheitä, ehkäisten liikunnan lopettamista ja edistäen terveellisiä elämäntapoja. Kun taustalla on vahva yhteisöllisyys ja lasten vanhemmille tarjotaan osallistumismahdollisuutta lapsen harrastukseen luontevalla ja itseään kehittävällä tavalla, ratkeaa jo jokunen ongelmakin:

– Minun on sanottava, että aika harvoin on vaikeuksia löytää vapaaehtoisia toimitsijoita vaikkapa kilpailuihin, Nordström toteaa.

Tänä päivänä melko moni seura haluaisi todeta tämän.

102-vuotias kaipaa lisää altaita

Vuoden urheiluseura -finaalipaikka nosti HU:n vireystasoa vielä entisestään, ja nyt Uno on palkintokaapissa. Gaalassa kaikki halusivat onnelliseen yhteiskuvaan pokaalin kanssa. Sen arvokkuus piilee seuraväkeen puhalletussa buustissa ja tunnustus on osoitettu joka ikiselle seurassa toimivalle. Arki jatkuu yhä leveämpi hymy suupielessä.

– Nöyrä kiitos kaikille. Tämä on hämmentävän upea arvostus seuratyöllemme, puheenjohtaja Laura Kurki tiivistää.

Haasteena on tarjota tulevaisuudessakin laadukasta uintiliikuntaa laajalle kohderyhmälle. Olosuhteet ovat tässä yhtälössä isoin kysymysmerkki. HU toimii nyt Mäkelänrinteen, Pirkkolan, Itäkeskuksen, Kontulan, Urheilutalon ja Suomalaisen Yhteiskoulun uimahalleissa sekä Valkea talon ja Allergiatalon uima-altailla.

– Tärkeimpiä asioita ovat, että kausimaksut eivät nouse liian korkeiksi ja että laatu pysyy korkeana. Koulutamme ohjaajat ja maksamme heille palkkiota. Valmentaja-, ohjaaja- ja tilaresurssit ovat niitä, joiden kanssa kamppaillaan, Kurki muistuttaa.

900 uimarin seurassa eletään ylärajoilla. Allastilalle olisi käyttöä.

Uinti-lehden 2/2016 juttu 100-vuotiaasta Helsingin Uimareista