Olympiakomitean tuki huippu-uintiin kasvoi

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT 1.12.2020

Mimosa Jallow kuuluu Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön tukiurheilijoihin.

Suomen Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikkö julkaisi maanantaina kesälajien tukipäätökset vuodelle 2021. Uinnin ja uimahyppyjen tukiosuus on 205 000 euroa ensi vuodelle. Uimahyppyjen osuus tuesta on 15 000 euroa. Kokonaisuudessaan kesälajeille myönnettiin noin 3,6 miljoonaa euroa tukia.

Vuoden 2021 kesälajien tehostamistukia jaettiin paralympialajeille 301 000 euroa, joista uinnin osuus on 31 500 euroa.

Uinnin ja parauinnin tuet kasvoivat vuodesta 2020 ja tukisummat ovat suurimpien joukossa yksilölajien keskuudessa.

– Olemme erittäin tyytyväisiä saamaamme tukeen ja meitä on hyvin kuunneltu tuen kohdentamisessa. Se osoittaa, että Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikkö luottaa tekemiseemme, ja tämä velvoittaa meitä kehittämään edelleen toimintaamme ja tekemistämme huippu-urheilun parissa, Uimaliiton toiminnanjohtaja Sanna Airaksinen korostaa.

Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön tukiurheilijoihin kuuluvat Ida Hulkko, Mimosa Jallow, Laura Lahtinen, Jenna Laukkanen, Ari-Pekka Liukkonen ja Matti Mattsson.

Huippu-uinnin kohdalla tuet jakautuvat urheilijoiden tuen (51 %) ja valmennukseen ohjattavan tuen (49 %) välillä.

Urheilijoiden tukiin kuuluvat olympialajin huippuyksilötuet, urheilijoiden terveysturvavakuutukset sekä Tokion olympiaprojektin tehostamistuki, joka on suunnattu edellä mainittujen tukiurheilijoiden leiri- ja valmennuskustannuksiin.

Valmennukseen suunnattuun tukeen sisältyvät huippuvalmennuksen kansainvälinen mentoriprojekti, olympiavalmentajatuki sekä nuorten olympiavalmentajatuki.

Parauinnissa tuen piiriin kuuluvat Leo Lähteenmäki, Antti Latikka ja Nader Khalili. Tuki jakautuu urheilijoiden valmennuksen tehostamistuen (52 %) ja paralympiavalmentajatuen (48 %) välillä.

Olympiakomitean tiedotteen aiheesta voit lukea täältä ja tukipäätökset lajeittain löydät täältä.