Menestys vaatii osaamista – uintivalmentajille kansainvälinen mentorointiohjelma

#UUTINEN #UINTI 2.6.2020

Brian Marshallin johdolla käynnistyy syksyllä suomalaisen huippu-uinnin valmennusosaamisen kehittämiseen tähtäävä mentoriohjelma.

Uimaliitto käynnistää yhteistyössä Olympiakomitean Huippu-Urheiluyksikön kanssa kansainvälisen mentoriohjelman. Kolmivuotisen ohjelman tavoitteena on vahvistaa kotimaisten uintivalmentajien valmennusosaamista, kun tavoitteena on kansainvälinen huipputaso ja menestys vuodesta 2024 alkaen.

Ohjelman taustalla on suomalaisissa huippu-uintiseuroissa tunnistettu tarve ulkopuoliselle osaamiselle uimarin polun huippuvaiheessa. Seuraavalle olympiadille käynnistyvä mentoriohjelma pyrkii turvaamaan suomalaisen huippu-uinnin menestysmahdollisuuksia kansainvälisillä altailla jatkuvasti koventuvassa kilpailussa, nimenomaan aikuisten tasolla 50 metrin radan arvokilpailuissa.

- Johtoajatuksemme suomalaisen huippu-urheilun kehittämisessä on ”parhaat parhaiden kanssa, parhaassa valmennuksessa ja parhaissa olosuhteissa”. Tähän toimintatapaan kuuluu parhaan tiedon hankkiminen, kansainvälisen vaatimustason tunnistaminen ja jatkuva vuoropuhelu alan johtavien osaajien kanssa. On hienoa, että lajiliitot ovat tunnistaneet tämän toimintatavan tärkeyden ja ottaneet sen ohjenuorakseen. Uimaliiton mentorointiohjelma on tästä erinomainen esimerkki ja olemme vahvasti tukemassa sitä, toteaa Olympiakomitean Huippu-urheiluyksikön johtaja Mika Lehtimäki.

Tukea kokeneelta mentorilta

Syksyllä 2020 käynnistyvän ohjelman mentorina toimii britti Brian Marshall. Hänen huippuvalmennuskokemuksensa kulmakivenä on 2000-luvun alun Euroopan mestari, MM-mitalisti ja olympiafinalisti Örn Arnarson. Hän on toiminut päävalmentajana ja kouluttajana Iso-Britanniassa sekä työskennellyt paljon myös Skandinavian maiden uintiurheilun parissa, Suomessa aiemminkin. Nykyisin Marshall vaikuttaa Tanskassa huippu-uinnin laadun parissa.

– Brianin nimi nousi esiin useissa keskusteluissa, kun haarukoimme sopivaa ehdokasta. Etsimme henkilöä, joka on itse riittävän meritoitunut ja ymmärtää jollain tasolla meidän suomalaisen uintikulttuurimme lähtökohtia. Brian pystyy haastamaan valmentajia pohtimaan asioita eri näkökulmista ja nimenomaan tuo osaamista siihen mitä vaatii valmentaminen kansainväliselle huipulle, Uimaliiton toiminnanjohtaja Sanna Airaksinen kiteyttää.

Mentoriohjelmassa järjestetään Marshallin johdolla kahdesti vuodessa lähijaksoja ja seurojen kontaktointia sekä tämän lisäksi huomattava määrä etäyhteyksin tapahtuvia kohtaamisia. Ohjelmassa toimitaan myös yhteistyössä lajin ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa Suomessa ja ulkomailla. Toiminta muotoutuu tiiviisti liittojohtoisten tapahtumien, kuten kilpailujen ja leirien aikataulujen ehdoilla.

Mentori osana valmennusprosessia pitkäjänteisesti

Mentoriohjelmaan valitaan 6–8 suomalaista uuden sukupolven uintivalmentajaa. Ohjelma kattaa mentoroinnin ja siihen liittyviä ylläpitokustannuksia lähes täysimääräisesti. Mentori tutustuu osallistuvien valmentajien seuroihin ja urheilijoihin, ja on mukana valmennusprosessissa koko ohjelman ajan tukien osallistujia muun muassa valmennussuunnitelmissa ja niiden arvioinnissa.

– Mentoriohjelman kommunikointi tapahtuu englanniksi ja ohjelma edellyttää osallistujilta vahvaa läsnäoloa, sitoutumista, itsensä haastamista ja muutosvalmiutta. Mentoriohjelman vertaistuki on merkittävässä roolissa monivuotisen ohjelman aikana. Myös osallistuvien valmentajien seurat sitoutetaan mukaan, Airaksinen tarkentaa.

Miten mukaan?

Mentoriohjelmaan haetaan mukaan työhönsä intohimoisesti ja sitoutuneesti suhtautuvia valmentajia, joilla on jo ikäkausi- ja/tai nuorten maajoukkueen uimareita, tai potentiaalia osoittavia uimareita, jotka tähtäävät vuoden 2024 olympialaisiin tai paralympialaisiin ja siitä eteenpäin. Hakevan valmentajan seuralta tulee olla suositus ohjelmaan valitsemiseksi ja sitoutuneisuus ohjelmaan myös seuran taholta. Haku ohjelmaan tapahtuu 27.7.–15.8., vapaamuotoisella, perustellulla hakemuksella.

Lisätiedot:
Toiminnanjohtaja Sanna Airaksinen 040 5499 626, sanna.airaksinen@uimaliitto.fi