Liukkonen lennossa SM-uintien finaaleissa

#UUTINEN 20.11.2016

Emilia Bottas antoi sunnuntaina Vaasassa vahvan näytön MM-kisakunnostaan. Ari-Pekka Liukkonen tykitti huippuvauhtia kisojen päätösiltana.

Emilia Bottas voitti ensimmäisen Suomen mestaruutensa sunnuntai-iltana. 100 metrin perhosuinnin voitto Vaasan SM-kisoissa tuli ajalla 59,26. Kyseessä oli hänen ainoa lajinsa SM-altaalla, aamun alkuerissä uinti kulki jo lupaavasti 1.00,24. Häneltä odotettiin MM-joukkuevalinnan sinetöivää näyttöä, ja selkeä minuutin alitus oli sellainen.

– Olen tosi tyytyväinen, enpä ole ennen aloittanut kautta SM-uinneilla, mutta nyt näin. Pidin pitkän loman olympialaisten jälkeen. Olen treenannut täysillä vain kuukauden ja tämä on kyllä kova aika siihen nähden, Bottas kertoi.

Uinnin olympiavalmentaja Jari Varjonen vahvisti Bottaksen näytön pitävyyden.

– Se oli Emilialta hyvä uinti, ja näytti tulevan vielä aika rennosti. Hän on mukana ylläpitämässä Suomen naisten vahvaa viestivauhtia Windsorin MM-uinneissa (6.-11.12.).

Bottakselle 6. joulukuuta alkavat lyhyen radan MM-uinnit ovat jo 19. kansainväliset arvokisat.

– Kiva lähteä taas joukkueen kanssa kisaamaan, meillä on kova viestijoukkue.

Jenna Laukkanen ui samassa lajissa jo seitsemännen SM-mitalinsa Vaasassa, satasen perhosuinnin hopeaan oikeuttava tulos oli 1.00,42. Pronssia sai nuorten mestaruuden aamulla voittanut Cetuksen Sohvi Nenonen ajalla 1.00,73.

Liukkosella kovaa kyytiä

Ari-Pekka Liukkonen sai pitkän kroppansa hyvään liitoon päämatkallaan 50 metrin vapaassa. Hän hurjasteli aikaan 21,34, mikä on hänen kolmanneksi parhaansa kautta aikain ja uupuu hänen kolmevuotiaasta Suomen ennätyksestään vain 0,11 sekuntia.

– Olihan se tosi kova uinti ja taisi sivuta kisaennätystäkin. Täytyy olla tyytyväinen, että parin viikon treenillä tuollaisen sai itsestä irti, Liukkonen tuumi.

Hän yltyi vielä 4x100 metrin vapaauintiviestissä kivikovaan osuusaikaan 46,62. Liukkosen Suomen ennätys paukusta on 47,56.

– En ole ennen päässyt viestissä alle 47 sekunnin, ja nyt vieläpä näin rankan viikonlopun päätteeksi, eikä se vaihtokaan mikään erikoisen hyvä ollut. En kyllä olisi noin kovaan aikaan uskonut, melkein kaksi sekuntia kovempaa kuin henkilökohtaisella matkalla.

Jenna Laukkanen päätti SM-uintinsa mestaruuteen 50 metrin rintauinnissa. Kello näytti rankan kisaviikonlopun päätteeksi 30,27. Hopeaa otti vain 0,11 sekunnin päässä Veera Kivirinta ja pronssin vei Silja Känsäkoski tuloksella 30,72. Laukkanen starttasi Vaasassa peräti 18 kertaa saaden yhdeksästä lajista kahdeksan mitalia, kolme kultaa, neljä hopeaa ja yhden pronssin.

– Rankin päivä oli varmaankin lauantai, kun oli kaksi satasta ja yksi vinsta. Parhaiten onnistui 100 metrin selkäuinti, kun pääsin siinä alle minuutin. Nyt sitten herkistelemään MM-kisoja varten, Laukkanen kertoi.

Tapio Junninen kyykytti Matti Mattssonin 200 metrin rintauinnissa. Vantaalainen ui ensi kertaa alle 2:10 ajalla 2.09,20 jättäen Mattssonin 2,65 sekunnin päähän kakkoseksi. Valtteri Kiiskinenotti pronssia ajalla 2.16,50.

Vammaisuimari Leo Lähteenmäki kahmi Suomen mestaruuden päämatkallaan 50 metrin vapaassa. Jyväskyläläinen ylsi aikaan 26,24. Hopeaa sai Vaasan Uimaseuran Nader Khalili (27,48) ja pronssia Järvenpään Uintiklubin Mikael Natunen (33,76).

Naisten 4x200 metrin vapaauintiviestissä voiton vei Cetus Espoo ennen Helsingfors Simsällskapia ja Raision Urheilijoita. Miesten 4x100 metrin vapaassa mitalistit olivat Helsingfors Simsällskap, Swimming Jyväskylä ja Cetus Espoo.

Pisteet ja mitalit Livetimingissa

Videohaastatteluja Uimaliiton Facebookissa