Lasten ja nuorten harrastustoiminnan jatkuminen taattava

#BLOGI #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 13.8.2021

Koronapandemia on koetellut jo pitkään meitä kaikkia ja tilanne haastaa sekä vaikeuttaa jälleen harrastus- ja kilpailutoimintaa myös uintiurheilussa. Tavoitteenamme on uimataidon ja liikunnallisen elämäntavan edistäminen yhdessä jäsenseurojemme kanssa kaikissa olosuhteissa.

Uimaliiton on lähes 140 jäsenseuraa liikuttavat vuositasolla reilut 100 000 henkilöä, joista noin 80 000 on lapsia ja nuoria. Vuonna 2019 Uimaliiton alaisessa kilpailu- ja sarjatoiminnassa oli 200 tapahtumaa, joissa oli kaikkiaan yli 28 500 osallistujaa vuoden aikana. Tänä vuonna tapahtumia on ollut 160, joissa on kilpaillut yhteensä 11 000 osallistujaa. Koronavirustilanteen vuoksi vesipallon sarjatoimintaa ei ole pystytty järjestämään, eikä taitouinnissa tai uimahypyissä ole kilpailtu. Kilpailut ovat pääsääntöisesti olleet paikallisia seuran sisäisiä kilpailuja. Uimaliiton alaisista kilpailuista emme ole saaneet tietoomme yhtään altistusta.

Tapahtumat on pystytty järjestämään turvallisesti ja vastuullisesti, sillä seurat ovat noudattaneet tarkasti ja menestyksekkäästi voimassa olevia viranomaisten rajoitus- ja turvamääräyksiä. Lisäksi seurat ovat järjestäneet monipuolisesti sekä aikuisille että lapsille ja nuorille vaihtoehtoista harrastustoimintaa, mikäli alueen uimahalliin ei ole päästy.

Uimaliitossa tiedostetaan, että koronavirustilanteen hillitsemiseksi on tehtävä monia erilaisia toimia. Uimaliitto on sitoutunut tähän työhön ja seuraa viranomaisten ohjeistuksia ja suosituksia toiminnassaan.

Suomen Uimaliitto haluaa kuitenkin jälleen muistuttaa päätöksiä tekeviä viranomaisia harrastustoiminnan merkityksestä lasten ja nuorten hyvinvoinnille sekä liikunnan ja urheilun suuresta yhteiskunnallisesta merkityksestä. Tästä syystä vetoamme myös nyt, että koronarajoitusten puitteissa löydettäisiin ratkaisuja, jotka mahdollistaisivat uintiharrastus- ja uimataitotoiminnan jatkumisen uimahalleissa.

Ville Riekkinen
puheenjohtaja, Suomen Uimaliitto