Kallströmille selkäuintisprintin nuorten Suomen ennätys

#UUTINEN 10.10.2018

Cetus Espoon Roni Kallström täräytti hurjan ennätysajan 50 metrin selkäuinnin alkuerissä nuorten olympiauinneissa Buenos Airesissa.

Roni Kallström eteni kovalla suorituksella nuorten olympialaisten välieriin. Kuva: Olympiakomitea

Heinäkuun nuorten EM-kisoissa selkäuintisprintin ensimmäisen kerran alle 27 sekunnin uinut Roni Kallström oli liekeissä tiistaiaamuna nuorten olympialaisissa Argentiinassa. Kallström sivalsi omasta ennätyksestään lähes puoli sekuntia pois ja otti nimiinsä nuorten Suomen ennätyksen tuloksella 26,32.

– Uinti oli tosi vahva ja kaikin puolin hyvä. En ole vielä ihan sisäistänyt tuota puolen sekunnin ennätysparannusta, sitä täytyy tässä vähän fiilistellä, Kallström iloitsi.

Nuorten SE-ajan Kallström otti Manu Mäntymäeltä, joka ehti pitää ennätystä peräti 15 vuotta. Kallström oli 0,32 sekuntia Mäntymäkeä vauhdikkaampi.

Kaikki selkäuintimatkat ohjelmaansa ruksannut Kallström palkittiin venymisestään myös välieräpaikalla. Nuorten SE-tulos vei hänet alkuerien kahdeksanneksi. Illan välierissä Kallström ui aikaan 26,79 ja lopullinen sijoitus oli 15:s. Finaaliin vaadittiin 26,20.

Belfer pääsi tositoimiin

Orca Helsigin Alexey Belfer starttasi tiistaina 50 metrin vapaauinnissa. Belfer ylsi hyvin lähelle omaa ennätystään tuloksella 23,67. Heinäkuisissa SM-uinneissa hän ui ennätyksekseen 23,54. Kun välieriin jäi marginaalia 0,39 sekuntia, päättyivät Belferin henkilökohtaiset uinnit Buenos Airesissa 21. sijaan.

Uimaliiton nuorten olympiasivu

Olympiakomitean nuorten olympiasivu