Jallow rennossa ennätysvauhdissa olympiamatkalla

#UUTINEN #UINTI 6.8.2018

Naisten sadan metrin selkäuinnin Suomen ennätys kohentui maanantaina reilulla kymmenyksellä, kun Mimosa Jallow lähti itsevarmuutta huokuen jatkamaan EM-kisojaan.

Mimosa Jallow. Kuva: Jussi Salminen

Reilut puoli vuorokautta EM-pronssiuintiaan myöhemmin Kampuksen Plaanin Mimosa Jallow oli jälleen Tollcross'n uintikeskuksen radalla. Hän lähti olympiamatkalle rauhallisena ja kylmin päin, ja tulos oli sen mukainen. Hän sijoittui alkuerien jaetulle 8. sijalle ajalla 1.00,28, mikä oli 0,14 sekuntia kovempi tulos kuin reilut kaksi vuotta sitten Lontoon EM-uinneissa syntynyt Suomen ennätys.

– Lähdin uimaan tosi vapautuneesti, yleensä stressaan satasta aika paljon, mutta nyt en jännittänyt. Ja uinti kulki tosi hyvin, ensimmäinen viisikymppinen irtosi hyvin, eikä se loppukaan tuntunut kovin puristamiselta, Jallow analysoi.

Välierät uidaan maanantaina Suomen aikaa klo 19.13.

Helsingfors Simsällskapin Vilma Ruotsalainen ui samalla matkalla 42. sijalle ajalla 1.04,41.

Perhosuimarit lähes yhdessä nipussa

Miesten 50 metrin perhosessa starttasi neljä suomalaista. Niko Mäkelä ylsi korkeimmalle, riihimäkeläinen oli 26:s ajalla 24,02. Riku Pöytäkivi jäi kuusi vuotta nuoremmalle joukkuetoverille vain sadasosasekunnin.

– Uinti tuntui paremmalta, kuin kello näytti, odottelin sellaista 23,8:n aikaa. Frekvenssi ei pudonnut, mutta maaliintulo meni vähän nenilleen. Jatkopaikkaan olisi kyllä tarvittu vähän ylempiä voimia, Mäkelä kertoi.

Välierien karsintarajaksi kirjattiin 23,75.

– Tällä kaudella viisikymppinen ei ole kulkenut, joten en ole tähän pettynyt, valmistautuminen meni kuitenkin nappiin. Satanen on ollut tämän kauden juttu ja lähden uimaan sitä ihan innoissani keskiviikkona, Pöytäkivi tuumi.

Anton Herrala löytyi tulosten 33. riviltä ajalla 24,23. Ari-Pekka Liukkonen oli 45:s lukemin 24,42.

Lisää valokuvia Uimaliiton Facebookissa ja Instagramissa

Tuoreimmat EM-kuulumiset Uimaliiton Twitterissä

Katso EM-kisojen faktat ja ohjelmat Uimaliiton EM-kisasivulta

EM-uintijoukkueen infopaketti