Bo Jacobsenista uinnin päävalmentaja

#UUTINEN 2.4.2013

Tanskalainen Bo Jacobsen on nimitetty Suomen uinnin päävalmentajaksi. Suomalaiselle valmentajakunnalle Jacobsen on jo puolituttu viime syksyn valmentajaseminaarista.

Bo Jacobsen vaihtoi Tanskan värit FIN-paitaan. Kuva: Jussi Salminen

Bo Jacobsen siirtyy Suomen Uimaliiton päävalmentajaksi Tanskan Esbjerg Svømmeklubin päävalmentajan tehtävistä. Jacobsen aloittaa työnsä toukokuussa, ja jatkaa ainakin kesän 2014 Berliinin EM-uinteihin asti, jonka jälkeen hänellä on optio kahden vuoden jatkosta Rion olympialaisiin saakka.

Taustaa

45-vuotias Bo Jacobsen on intohimoinen ja erittäin päämäärätietoinen uintivalmentaja. Hän on menestyneen tanskalaisuimari Mette Jacobsenin isoveli, joka aikanaan valmensi myös pikkusiskoaan. Perhosuimari Mette Jacobsen edusti Tanskaa viidesti olympialaisissa ja saavutti 36 arvokisamitalia, muun muassa kolme MM-kultaa ja seitsemän EM-kultaa, sekä kolme EE-aikaa ja neljäs sija Sydneyn olympialaisissa 200 metrin perhosessa.

Kolmen lapsen isä ja naimisissa oleva Bo Jacobsen harrasti itse uintia 18-vuotiaaksi asti, kunnes joutui lopettamaan olkapääongelmien vuoksi. Tämä ei kuitenkaan häntä pysäyttänyt, vaan hän siirtyi räpyläuintiin, jossa voitti neljä maailmanmestaruutta ja teki neljä ME-tulosta vuosina 1990-1994.

Työhistoriaa

Uintivalmentamisen Bo Jacobsen on aloittanut vuonna 1986 Tanskan Nakskovissa. Tanskan menestyksekkäimpiin uimaseuroihin kuuluvan Esbjerg Svømmeklubin päävalmentajana Jacobsen on toiminut jo vuodesta 1994. Esbjergiin hän tuli Helsingør Svømmeklubin peräsimestä, jossa hän katsoo työuransa alkaneen vuonna 1990.

Vuosina 2002-2005 Jacobsen työskenteli Tanskan uimaliiton nuorten päävalmentajana. Uimaliiton tehtävissä päävalmentajan avustajana (kuten Mark Regan, Paulus Wildeboer) hän on toiminut myös lukuisten kansainvälisten arvokilpailuiden yhteydessä jo vuodesta 1995 alkaen.

Taustaa suomalaiseen uintiin

Bo Jacobsen tuntee hyvin suomalaista uintia. Hän on toiminut tiiviissä yhteistyössä Tanskassa työskennelleiden suomalaisvalmentajien, kuten Jari Varjosen (Uimaliiton nuorten olympiavalmentaja) ja Ari Palveen (Suomeen palattuaan Cetuksen ja LaUS:n päävalmentajana) kanssa. Lisäksi Jacobsenin valmennuksessa Tanskassa on harjoitellut kansainvälisen tason suomalaisuimarit Patricia Aschan (Raision Urheilijat) ja Jani Rusi (Aurajoen Uinti). Jacobsen tuntee myös muita uintivalmentajia Suomesta, syksyllä 2012 hän oli luennoimassa suomalaisille valmentajille Uimaliiton valmentajaseminaarissa.

Valmentamisen tuloksia

Tanskan nuorten päävalmentajana työskennellessään Bo Jacobsen kuului Tanskan nykyisten uinnin kärkinimien, kuten Lotte Friis, Jeanette Ottesen, Rikke Møller Pedersen ja Mads Glæsner valmennuspiiriin. Hänen päivittäisvalmennukseen ovat kuuluneet muun muassa maailmanmestari (1997) Jacob Carstensen ja nykyiset uimarit Micha Østergaard, Mads Glæsner ja Chris Christensen.

Lontoon paralympiauinneissa Jacobsenin uimareita nähtiin kaksi. Olympia-altailla hänen uimareitaan on A-rajoilla ollut Tanskaa edustamassa Atlantasta Pekingiin, sekä kaikissa kansainvälisissä arvokilpailuissa vuosina 1995-2011, paitsi vuonna 2003. Tanskan mestaruuksia hänen uimareillaan on yli 300 ja lukuisia kansallisia ja Pohjoismaiden ennätyksiä. Bo Jacobsen on valittu Tanskassa vuoden aikuisvalmentajaksi kuudesti ja juniorivalmentajaksi kahdesti.