Tilaisuudet seuroille

Aluefoorumi koolla helmikuussa 2019 Joensuussa. Kuva: Jussi Salminen

Uimaliitto järjestää jäsenseuroilleen erilaisia tapaamisia ja tilaisuuksia. Aluefoorumikierros 2020-2021 korvataan vallitsevasta koronatilanteesta johtuen toisenlaisilla kohtaamisilla. Keväällä 2021 on tarjolla useita etäyhteyksin toteutettavia, Uimaliiton jäsenseuroille maksuttomia webinaareja. Tilaisuudet tarkentuvat ja päivittyvät tälle sivulle. Ilmoittautumiset Suomisportissa. Tervetuloa mukaan!

Webinaarit keväällä 2021

Tiistai 9.2. klo 17:00–20:00
Miten lisää vapaaehtoisia seuratoimintaan? Rekrytointikoulutus

Vastuulliset, osaavat ja innostuneet toimijat ovat seuran parasta "pääomaa". Henkilörekrytointi on seuran ydinprosessi, johon kannattaa panostaa. Koulutuksessa paneudutaan vapaaehtoisten ja palkallisten toimijoiden rekrytointiin. Koulutuksessa tarkastellaan ja työstetään seuran rekrytointisuunnitelmaa.

Koulutusilta toteutetaan yhdessä Suomen Ringetteliiton kanssa
Kouluttajana toimii Keski-Suomen Liikunnan ja Urheilun seurakehittäjä Laura Härkönen

Lue lisää ja ilmoittaudu viimeistään 7.2.

Maanantai 15.2. klo 17:30 – 19:00  --> HUOM! Tilaisuus siirtyy pidettäväksi myöhemmin keväällä. Ajankohta päivitetään tähän.
Meidän seurastammeko Tähtiseura? Infoilta Tähtipolulle aikoville seuroille

Onko seuranne kiinnostunut hakeutumaan Tähtiseuraksi lasten ja nuorten tai aikuisliikunnan osa-alueella? Tähtimerkin saadakseen seuran tulee täyttää Tähtiseuraohjelman laatutekijät. Tämän illan aikana esitellään Tähtiseuratoiminnan ja siihen hakeutumisen perusperiaatteet sekä käydään läpi asioita, mitä seuralla tulee olla kunnossa ja olemassa, jotta Tähtiseura-auditointi on mahdollinen. Illassa esitellään erilaisia työkaluja seuran toiminnan tueksi, jotta kehityspolku kohti Tähtiseura-auditointia helpottuisi.

Tämän koulutusillan jälkeen voidaan sopia jokaisen mukanaolevan seuran kanssa jatkoaskelista, miten ja millä aikataululla Tähtiseurapolulle kannattaa hakeutua.

Torstai 18.3. klo 17:30 - 20:00
Seura työnantajana - työnantajan oikeudet ja velvollisuudet

Illan tarkoituksena on syventää seuran hallinnosta vastaavien roolia ja tietoa työnantajana. Koulutuksessa perehdytään työsuhteen alkuun, seurajohdon oikeuksiin ja velvollisuuksiin työnantajana sekä siihen, mitä tehdään, jos töiden määrä vähenee.

Kouluttajana toimii Anna-Maija Marjakangas, OTM, Unifia Legal & Leadership Oy
Anna-Maija on työsuhdelakimies ja johtamisen asiantuntija. Hänellä on elinikäinen kokemus harraste- ja kilpaurheilusta sekä seuratoiminnasta. Hän on toiminut urheiluseuran puheenjohtajana sekä muissa seurajohtotehtävissä useiden vuosien ajan. Anna-Maija on kokenut seurajohtamisen haasteet ja pystyy kiinnittämään juridiikan ja johtamisen käytänteet osaksi seuratoiminnan päivittäistä käytännön toimintaa.

Lue lisää illan sisällöstä ja ilmoittaudu mukaan viimeistään 4.3.

Torstai 25.3. klo 17:30–19:30
Viestintä seurassa – vinkkejä ja ajatuksia omaan viestintään

Webinaarissa syvennytään ulkoiseen viestintään sekä mediaviestintään: minkälaisia asioita seura voi viestinnässään nostaa, mitä aiheita tarjota paikalliselle medialle ja miksi ylipäätään kannattaa viestiä. Lisäksi tarkastellaan seuraviestintää huippu-urheilun näkökulmasta: miten tukea seuran edustusurheilijoiden sekä huippujen näkyvyyttä oman viestinnän kautta.

Kouluttajina toimivat Uimaliiton markkinointi- ja viestintäjohtaja Jari Lamminaho sekä viestintä- ja markkinointikoordinaattori Lotta Lybeck.

Ilmoittaudu mukaan viimeistään 22.3.

Maanantai 12.4. klo 17:30–19:30
Sosiaalisen median perusteet ja somen hyödyntäminen seuratyössä

Illan aikana opit sosiaalisen median perusteet ja saat vinkkejä, miten sosiaalisen median kanavia voi hyödyntää seuratyössä ja seuran näkyvyyden lisäämisessä. Webinaarissa lähdetään liikkeelle perusasioita: mitä somekanavia on olemassa, mistä lähteä liikkeelle, miten kanavat eroavat toisistaan ja mitkä ovat niiden ominaispiirteet. Lisäksi webinaarissa käydään läpi käytännön vinkkejä seurojen sometekemiseen!

Ilmoittaudu mukaan viimeistään 8.4.

Lisää tilaisuuksia päivitetään tälle sivulle alkuvuoden 2021 aikana

Toiminnanjohtajien kahvit

Uimaseurojen toiminnanjohtajat kahvittelevat yhdessä etäyhteydellä noin kerran kuukaudessa, jakavat ajatuksia ja kokemuksia sekä keskustelevat ajankohtaisista asioista. Näitä tilaisuuksia johtaa Uimaliiton toiminnanjohtaja Sanna Airaksinen. Lisää tietoa sanna.airaksinen@uimaliitto.fi

Kilpailutoimijoiden kahvit

25.2.2021 kello 17.30 Zoom, ilmoittautuminen SuomiSportissa

Kilpailutoiminnan kahvit on tarkoitettu uimaseurojen kilpailuista vastaaville. Etäyhteydellä järjestettävissä tilaisuuksissa keskustellaan kilpailutoiminnan ajankohtaisista asioista noin kerran kuukaudessa. Tilaisuudet johtaa Uimaliiton kilpailupäällikkö Pasi Salonen. Lisätiedot pasi.salonen@uimaliitto.fi

Valmentajaverkosto

Valmentajaverkosto kokoontuu yhteen neljä kertaa vuodessa ja se on tarkoitettu kaikkien uintiurheilulajien valmentajille ja valmentautumisesta sekä osaamisen kehittämisestä kiinnostuneille. Tapaamisten ydinajatus on tarjota keskustelevalla näkökulmalla kilpauintiin ja huippu-urheiluun painottuvaa asiaa. Lisätietoa Uimaliiton koulutuspäällikkö Joni Toivolalta: joni.toivola@uimaliitto.fi Ilmoittaudu mukaan verkostoon täällä.

Kutsu Uimaliiton asiantuntija sparraamaan seuraa

Seuroilla on mahdollisuus kutsua Uimaliitosta asiantuntija sparraamaan seuraa seuratoiminnan eri osa-alueissa kuten koulutus, kilpailu- ja urheilutoiminta, hallinnon asiat tai viestintä ja markkinointi. Lisätietoa ja sparrauspyynnöt: jaana.sinervuo-tarula@uimaliitto.fi

Aluefoorumit

Uimaliiton aluefoorumeiden tavoitteena on koota seurat alueellisesti yhteen, keskustella ajankohtaisista ja alueellisista asioista, tuoda seurojen viestiä liiton toimintaan ja viedä asioita yhdessä eteenpäin. Vallitsevasta koronatilanteesta johtuen aluefoorumeita ei järjestetä perinteisessä muodossaan kaudella 2020-2021.

Katso videolta Joensuun aluefoorumin tunnelmia helmikuulta 2019: