Uimaliitto vahvistaa edustusta Kansainvälisen Uimaliiton, FINA:n, luottamustehtävissä - Lucenius palaa taitouintikomiteaan, Karvo aloittaa FINAn integriteettiä valvovassa yksikössä

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 5.7.2022

Suomen Uimaliitto on vahvistanut edustustaan Kansainvälisen Uimaliiton (FINA) luottamuselimissä. Valinnat vahvistettiin uinnin MM-kilpailujen yhteydessä pidetyissä kokouksissa Unkarin Budapestissä. Ulla Lucenius valittiin taitouinnin tekniseen komiteaan ja Jouni Karvo uuteen Aquatics Integrity Unitin toimintaa valvovaan neuvostoon.

Yli 40 vuoden kokemuksen uintiurheilun vaikuttamistyöstä omaava Ulla Lucenius valittiin reilun kymmenen vuoden tauon jälkeen FINAn taitouintikomiteaan; nyt vahvasti käytännöntyötä tekevään alakomiteaan (Events Sub-committee). Luceniuksella on takanaan pitkä ura uintiurheilun kansainvälisissä tehtävissä ja hän omaa valtavan laajan verkoston.

”Taitouinnissa on meneillään laajamittainen sääntömuutosprosessi. Mikäli muutosesitys hyväksytään FINAn kogressissa lokakuussa, on komitealla suuri työ sääntömuutosten jalkauttamisessa käytäntöön. Työtä siis riittää”, kertoo Lucenius.

Tekninen komitea vastaa myös muun muassa koulutusmateriaaleista, kansainvälisten arvokilpailujen koordinoinnista, tuomareista ja laajamittaisesta kehitystyöstä. Luceniuksen avulla kaikki tieto jalkautuu myös Eurooppaan ja Suomeen.

Uimaliiton puheenjohtaja Ville Riekkinen iloitsee Luceniuksen uudelleenvalinnasta komiteaan.

"Ulla Lucenius on kansainvälisesti arvostettu toimija. Ullan ura taitouinnissa on vienyt hänet kotimaan altailta kansainvälisiin tehtäviin niin LENissä kuin FINAssakin. Hänellä on koko ajan katse toiminnan uudistamisessa ja kehittämisessä, ja hän toimii aina urheilijoiden ja lajin etua ajatellen. Ullan osaamisesta on meille paljon hyötyä niin Suomen, Euroopan kuin maailman tasolla", sanoo Riekkinen.

Lucenius on toiminut vuosina 1992–2009 FINAn taitouintikomiteassa. Lisäksi hän on ollut Euroopan Uimaliiton (LEN) taitouintikomitean puheenjohtaja vuodesta 2012. Komiteassa Lucenius on istunut vuodesta 1990 alkaen.

Uimaliiton varapuheenjohtaja Jouni Karvo valittiin FINAn Aquatics Integrity Unitin (AQIU) Supervisory Counciliin. AQIU on uusi FINAn integriteettiä valvova yksikkö ja sen tehtävänä on huolehtia Kansainvälisen Uimaliiton toiminnan moraalista, lahjomattomuudesta ja rehellisyydestä.

Yksikkö valvoo, että uintiurheilussa noudatetaan FINAn perustuslakia ja sääntöjä sekä Kansainvälisen antidopingtoimikunnan (WADA) koodistoa. Yksikkö tarkkailee uintiurheilun doping- ja eettisyysrikkeitä sekä muita väärinkäytöksiä huolehtien lisäksi siitä, että epäillyt väärinkäytökset ja sääntörikkomukset tutkitaan ja, että mahdolliset tuomiot ovat asianmukaisia.

"Supervisory Boardissa tulemme loppuvuonna 2022 laatimaan AQIUlle strategian, toimintaperiaatteet ja suunnitelman", valottaa Karvo.

"Varsinainen toimintamme käynnistyy vuoden 2023 alussa FINAn yleiskokouksen hyväksyessä AQIU:n toiminnan mahdollistavan sääntömuutoksen. Uskon, että AQIU:lla on itsenäisenä ja riippumattomana yksikkönä suuri merkitys FINAn läpinäkyvyyden ja integriteetin edistämisessä", jatkaa Karvo.

Suomen Uimaliitto on tyytyväinen kansainvälisen uintiurheilun tahtoon kehittää toimintaansa kohti läpinäkyvämpää ja avoimempaa hallintokulttuuria. Varapuheenjohtaja Jouni Karvon valinta uuden Aquatics Integrity Unitin Supervisory Council -paikalle on osoitus aktiivisesta pitkäjänteisestä kansainvälisestä työskentelystä.

"Suomen osaamista arvostetaan ja meidät nähdään hereillä olevana, aktiivisena toimijana, joka ottaa kantaa ajankohtaisiin kansainvälisiin kysymyksiin. Jounin osaaminen hallitusammattilaisena sopii uuteen tehtävään erinomaisesti, olen erittäin iloinen valinnasta", toteaa puheenjohtaja Riekkinen.

Suomi on vahvistanut vaikuttavuuttaan uintiurheilun kansainvälisissä tehtävissä, mikä tukee strategian mukaista kasvutarinaa ja mahdollistaa entistä kansainvälisempää uintiurheilua Suomeen.

"Meillä on hyvin yhteen työskentelevä, erittäin motivoitunut ja korkeatasoista osaamista omaava tiimi kansainvälisiä tehtäviä hoitamassa. Jounin ja Ullan valinnat vahvistavat tätä tiimiä. Uintiurheilussa kaikki työ niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin on tiimityötä, joka perustuu toimivalle yhteistyölle ja keskinäiselle luottamukselle. Yhdessä saamme aikaan enemmän", yhteisen ja yhtenäisen uintiurheilun puolesta puhuva Riekkinen sanoo.

Suomesta kansainvälissä tehtävissä toimivat Ulla Lucenius (LENin taitouintikomitean puheenjohtaja ja FINAn taitouintikomitean jäsen), Ville Riekkinen (LENin uintikomitean jäsen, Pohjoismaiden Uimaliiton, NSF:n hallituksen jäsen), Sami Wahlman (FINAn ja LENinhallitusten jäsen) sekä Jouni Karvo (FINAn Aquatics Integrity Unitin Supervisory Councilin jäsen).