Kansainvälisten uintijärjestöjen puheenjohtajisto vieraili Suomessa

29.4.2022

Suomen Uimaliiton puheenjohtajisto isännöi 11.-12.4.2022 Kansainvälisen Uimaliiton (FINA) ja Euroopan Uimaliiton (LEN) puheenjohtajiston Suomen vierailua. Tapaaminen oli osa kansainvälistä 17 maan kiertuetta, jonka FINAn puheenjohtaja Husain Al Musallam ja LENin puheenjohtaja Antonio Silva toteuttivat.

Sekä FINA että LEN ovat hiljattain valinneet johtoonsa uudet puheenjohtajat. Kansainväliset uintijärjestöt ovat painottaneet toiminnassaan avoimuuden toimintamallia ja nostaneet esille hyvän hallinnon sekä yhteistyön periaatteita.

Suomen Uimaliiton puheenjohtaja Ville Riekkinen on tyytyväinen tuoreiden puheenjohtajien ajamaan muutokseen.

”Olemme yhdessä Pohjoismaiden ja Baltian kanssa ajaneet avoimuuden lisäämistä ja hyvän yhteistyön mallia kansainvälisessä uintiurheilussa. Tapaamisemme jälkeen voin todeta, että suunta on nyt oikea, vaikka työtä onkin vielä paljon edessä”, sanoo Riekkinen ja toteaa asioiden edistämisen olevan tulevaisuudessa helpompaa järjestöjen johtajien ollessa entistä tutumpia.

Tapaamisen agendalla olivat uintiurheilua koskevien ajankohtaisten asioiden lisäksi muun muassa kansainvälisten uintitapahtumien järjestäminen Euroopassa sekä uimaopetuksen kehittäminen tapaturmaisten hukkumiskuolemien ehkäisemiseksi.

”Iso keskustelun aihe on uintikilpailujen myöntäminen Eurooppaan järkevimmin ehdoin. Se olisi meidän kaikkien etu globaalissa uinnissa”, kertoo Riekkinen ja myöntää kulttuurierojen näkyvän vielä vahvasti uintiurheilun arvomaailmassa.

Kansainväliseen delegaattiin kuuluivat myös Euroopan Uimaliiton 1. varapuheenjohtaja Josip Varvodic sekä uinnin olympiavoittaja Anthony Ervin.

Suomen Uimaliitto kutsui Husain Al Musallamin kunniajäseneksi sekä myönsi Al Musallamille, Antonio Silvalle sekä Josip Varvodicille Suomen Uimaliiton kunniamerkit osoituksena arvokkaasta ja merkityksellisestä toiminnasta sekä hyvän hallinnon ja avoimuuden periaatteiden edistämisestä.

”Tämä on ensimmäinen kerta Uimaliiton historiassa, kun ulkomaalaiselle henkilölle myönnetään liiton kunniajäsenyys. Niitä myönnetään hyvin harvoin tämä on järjestyksessään 11.", toteaa Uimaliiton varapuheenjohtaja Jouni Karvo.

Myös ansiomerkit myönnettiin ensimmäistä kertaa ulkomaalaisille.

Suomea tapaamisessa edustivat Suomen Uimaliiton puheenjohtaja Ville Riekkinen, varapuheenjohtaja Jouni Karvo sekä Kansainvälisen että Euroopan Uimaliiton hallitusjäsen Sami Wahlman.