Meri-Maari Mäkinen ei yltänyt MM-finaaliin Lontoossa

#UUTINEN #UINTI 13.9.2019

Lontoon MM-uinnit ovat Meri-Maari Mäkiselle jo viidennet MM-kisat. Kuva: Jussi Salminen

Kauden paras tuloskaan ei tyydyttänyt Vandersin parauimari Meri-Maari Mäkistä 200 metrin sekauinnin MM-alkuerien maalissa perjantaina Lontoossa. Mäkinen oli kymmenes ajalla 3.47,87 ja karsiutui finaalista.

– Aikahan on ruma kuin mikä, en ole siihen tyytyväinen, viime syksyn EM-kisoissa tuli 3.37, Mäkinen harmitteli.

Kaksi vuotta sitten Meksikossa kahden uimarin tynkäkisassa Mäkinen otti MM-kultaa. Nyt kilpailijoita oli SM7-luokassa kymmenen, ja sääntömuutosten vuoksi perhosuintitekniikkaansa täysin uudistanut Mäkinen tiesi, että nyt kyseessä olisi aivan eri kisa. Kauden paras aika oli itsestäänselvyys, mutta vielä kovempaa olisi pitänyt tulla.

– Tosi vaikea sanoa heti, mistä se johtuu, eikä varmaan videon katselukaan tuo mitään mihin voisi sormen laittaa, että tuossa jäi. Varmaankin liittyy siihen, että tämä kausi on tasapainoiltu sen rasitemuutoksen kanssa, mitä vaihtaminen yhden käden perhosuinnista kahden käden perhosuintiin on tuonut, Mäkinen summaa.

Mäkinen odotti innolla ensimmäistä starttiaan Lontoossa sitten syksyn 2012 paralympiauintien. Kuva: Jussi Salminen

Finaalikahdeksikkoon vaadittiin nyt Lontoossa 3.20,43. Se on vauhtia, jota Mäkinen ei ole uinut yhden käden perhostekniikallakaan. Hänen ennätyksensä on 3.28,80 kesältä 2015. Lontoon MM-kisat ovat 27-vuotiaalle Mäkiselle jo viidennet ja hän on arvokisoissa kuin kotonaan:

– Kivaa oli kuitenkin päästä nyt kisaamaan ja valmistautuminen on sujunut tosi hyvin. Uidaan satasen vapaassa (lauantaina) sitten tämänkin edestä!

Perhosuinnin tekniikan muuttaminen kahdelle kädelle on ollut Mäkiselle tämän kauden isona teemana. Kuva: Jussi Salminen

Katso MM-uinteja livenä!

World Para Swimmingin nettisivuilta voi seurata Lontoon MM-uinteja videostriimin välityksellä osoitteessa www.paralympic.org/london-2019.

Aamujaksot alkavat Suomen aikaa klo 12.00 ja finaalit klo 20.00. Suomalaisten jäljellä olevat lajit (Suomen aikaa):

• la 14.9. klo 13.56: N 100 m VU S7 Meri-Maari Mäkinen
  • su 15.9. klo 13.33: M 50 m VU S9 Leo Lähteenmäki
  • su 15.9. klo 13.38: N 50 m VU S9 Jessika Markkanen

Suomalaistulokset Uimaliiton MM-kisasivulla

Kauden paras tulos sekauinnissa oli Mäkiselle itsestäänselvyys. Kuva: Jussi Salminen