Lajiliitto on myös myynti- ja markkinointiorganisaatio

#BLOGI #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 16.6.2021

Kun Uimaliiton kaupallista tekemistä lähdettiin kehittämään puolitoista vuotta sitten, määrittelimme kolme keskeistä kehityskohtaa.

Kumppanuuksista tulee saada selkeää taloudellista hyötyä ja pelkkiä tuoteperustaisia sopimuksia pyritään välttämään. Meidän on myös pystyttävä luomaan yrityskumppanillemme arvoa ja kumppanuuden on oltava kaksisuuntaista. Kolmantena meidän on pystyttävä liittona auttamaan kärkiyksilöitä ja seuroja oman kaupallisen tekemisen kehittämisessä.

Yrityskumppanuuksien kehittäminen on erittäin tärkeässä roolissa, jotta lajiliitto voi vastata ympäröivän yhteiskunnan vaatimuksiin. Valtion rahoitus huippu-urheiluun tulee suurella todennäköisyydellä Veikkauksen voittovarojen vähentymisen myötä pienenemään tulevina vuosina, joten omarahoitusta on pystyttävä kehittämään kaikilla tasoilla niin lajiliitoissa, seuroissa kuin yksilöiden omissa tiimeissä.

Koronavuoden aikana yrityskumppanuuksien solmiminen on ollut entistä haastavampaa ja olemmekin erittäin tyytyväisiä, kun saimme solmittua monivuotiset pääyhteistyökumppanuudet pandemian keskellä Pohjola Vakuutuksen, Speedon sekä Intersport Sellon kanssa.

Varustekumppani Speedo on maajoukkuetoiminnan suurin yksittäinen yritysrahoittaja, joka osaltaan mahdollistaa taloudellisesti maajoukkueiden leiri- ja kisamatkoja sekä yksittäisten urheilijoiden varustamista. Meidän on vastavuoroisesti maajoukkueen toiminnassa tuotava arvoa tärkeille kumppanillemme.

Maajoukkueessa ja maajoukkueen tapahtumissa urheilija edustaa itsensä lisäksi niin Suomea kuin maajoukkuetoimintaa mahdollistavia kumppaneita. Kyse on yhteisöllisyydestä ja kokonaisuudesta. Tänä päivänä urheilijoilla on erinomaiset mahdollisuudet yrityskumppaniensa monipuoliseen markkinointiin omissa kanavissaan. Maajoukkueasuissa uimareilla on myös yksi oma kumppanipaikka.

Menestys ei nyky-yhteiskunnassa tarkoita yksilöurheilijalle automaattisesti lisää yrityskumppanieuroja. Arvokisamitali avaa ovia yrityskumppanineuvotteluihin, mutta mahdollisuudet on osattava myös hyödyntää.

Kun potentiaalisessa kumppaniyrityksessä halutaan esimerkiksi tarkemmin tietää, minkälaisen yleisön urheilija omien kanaviensa kautta tavoittaa, minkä ikäisiä, missä kaupungissa tai maassa asuvia hänen seuraajansa ovat, ei vastaus löydy kisamenestyksestä. Urheilijalla ja hänen taustajoukoillaan on oltava valmiudet kaupalliseen tekemiseen. Siksi huippu-urheilusta puhuttaessa olisi hyvä puhua myös kokonaisvaltaisesti ammattilaisurheilusta.

Haluamme tukea yksilöiden valmiuksia oman myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä ja tätä kautta taloudellisen hyödyn saavuttamisessa. Mitä enemmän meillä on kaupallisesti näkyviä ja menestyviä urheilijoita, sen paremmin myös lajimme näkyvät ja voivat.

Tällä hetkellä Uimaliitolla on käynnissä maajoukkueurheilijoille yrittäjä ja somevaikuttaja Oona Tolppasen kanssa myynti- ja markkinointiklinikka. Klinikka on urheilijoille maksuton ja suora rahallinen panostus liitolta huippu-urheiluun. Klinikasta voit lukea lisää täältä.

Voimme huippu-urheilussa haikailla aikaan, jolloin logo pikeepaidassa riitti yrityskumppanuuteen, tai voimme sopeutua nykypäivän vaatimuksiin ja tehdä urheilusta yhdessä hyödyllisen markkinointialustan yrityksille.

Jari Lamminaho
Kirjoittaja on Uimaliiton markkinointi- ja viestintäjohtaja

Henkilöt

Jari Lamminaho